Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Bergstrand, Jonathan"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    ”Mer utomhuspedagogik åt folket”
    (2024) Bergstrand, Jonathan; University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design
    Studiens syfte har varit att undersöka hur slöjdlärare ser på användandet av utomhuspedagogik i undervisningen. Frågeställningarna har fokuserat på hinder och möjligheter, vad utomhuspedagogik kan bidra med samt hur det faktiskt ser ut i praktiken. I bakgrunden definieras de centrala begreppen utomhuspedagogik och utomhusundervisning. Mycket av den tidigare forskningen pekar på att utomhuspedagogik gynnar lärande och hälsa hos barn och unga. Studien tar avstamp i ett sociokulturellt och utomhuspedagogiskt perspektiv relaterat till Vygotskij tankar kring lärande. Data har samlats in med semistrukturerade intervjuer, där fyra verksamma slöjdlärare deltog i undersökningen via digitala intervjuer och resultatet analyserades med hjälp av en fenomenologisk metod. Intervjuerna genererade ett resultat som presenterades under rubrikerna Syftet med utomhuspedagogik, Utomhuspedagogik i praktiken och Positiva aspekter av utomhuspedagogik. Studiens resultat visar att användandet av utomhuspedagogik i slöjdämnet sker i varierande grad. Tekniken täljning i närområdet, exempelvis skogen, förekom som ett vanligt undervisningsupplägg. Resultatet visar även att utomhuspedagogik kräver mycket planeringstid och tillgänglighet till en god utemiljö. Informanterna lyfter att utomhuspedagogiken bidrar till flera positiva upplevelser och känslor. Vidare diskuteras utomhuspedagogikens koppling till slöjdämnets kursplan och hållbar utveckling.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback