Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Bertilsson, Anders"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Gymnasieelevers motiv till att läsa svenska som andraspråk. En kvalitativ studie om elevers resonemang kring valet att läsa sva på gymnasiet och deras erfarenheter av flerspråkighet i klassrummet
    (2024-01-31) Bertilsson, Anders; University of Gothenburg/Department of Swedish; Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket
    Denna kvalitativa studie undersöker vilka motiv som ligger bakom gymnasieelevers val att läsa ämnet svenska som andraspråk, sva, och vilka erfarenheter de har med flerspråkighet i klassrummet. Studien har en fenomenologisk ansats där elevernas livsvärldar och dess språkliga repertoarer anses påverka elevernas beslut och förhållningsätt (Busch 2017). Detta innebär att elevernas uppfattning om ämnet sva och deras inställning till flerspråkighet påverkas av deras tidigare erfarenheter. Fortsättningsvis utgår studien även från Duff och Talmys (2011) teori language socialization vilket lyfter hur miljö och omgivning påverkar individens språkutveckling. Hedman & Magnussons (2018) diskursanalys och deras begrepp behov- respektive bristperspektiv används för att diskutera elevernas inställning till sva-ämnet. Studiens material utgår från tre gruppsamtal med 11 elever som läser kurserna SVA2 och SVA3 på gymnasiet. Materialet analyserades och kategoriserades med hjälp av tematisk analys (Braun & Clark 2006). Resultat visade som tidigare studier att majoriteten av eleverna inte har valt att läsa sva, utan förflyttningen från grundskolan har skett automatiskt (Economou 2007; Magnusson & Hedman 2020). Utöver detta lyftes pedagogisk stöttning, kunskap och betyg fram som viktiga motiv till varför eleverna har fortsatt läsa sva. Resultatet visar även att eleverna antyder att flerspråkigheten har en negativ inverkan på deras språkutveckling och väljer därför att avstå från att använda den i klassrummet. Elevernas uppfattning till ämnet kan kopplas ihop med ett bristperspektiv (Hedman & Magnusson 2018) då de anser att sva huvudsakligen fokuserar på språkets grunder och därför är det lättare att få bättre betyg i jämförelse med svenskämnet.
  • No Thumbnail Available
    Item
    The Road to Intermodal Transport: A study of the economic, environmental and societal effects from the usage of 2x40 feet vehicles for pre and post haulage
    (2009-08-21T11:55:25Z) Bertilsson, Anders; Olsson, Cecilia; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate School
    An increased environmental concern regarding the transport sector‟s effects on the environment has resulted in the promotion of intermodal transport. Intermodal transport faces fierce competition on short distances. One reason for this is high pre-and post haulage costs. The purpose of this paper is to investigate how intermodal freight transports can be made more efficient in the cooperation between road and rail, and how they can be made more environmental friendly. The concept of double haulage, vehicles carrying 2x40ft containers, will be introduced and further evaluated as a means to improve the pre-and post haulage part of intermodal transports. The study was conducted with help from several interviews where experts from various parts of the transport sector contributed with their knowledge. Implementing double haulage requires some special concerns. Since the vehicle combinations violates Swedish traffic regulations on length dimensions, the rules and regulations need to be investigated together with the process of obtaining an exemption from the Swedish Transport Agency. A case study where double haulage is introduced is investigated. Within the case study different scenarios are created where a solution of moving goods from road to an intermodal road and rail solution is presented. The results indicates that with an intermodal double haulage solution there is a potential of cost savings between 5-8% compared to road transport only while the savings in emissions are far greater, up to 80%. Opinions and statements concerning long vehicles from the interviewees are analyzed together with the technical aspects and calculation results from the case study in order to see the future potential of double haulage. Aspects as traffic safety and infrastructure are handled as well. For future research it is suggested to investigate how the concept can be developed further in relation to Railport Scandinavia. In this way it would be investigated if double haulage can support the development of the rail shuttle system.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback