Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Bivered, Mia"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    The effects of taxes on fossil fuels on firms’ environmental and economic performance
    (2021-06-29) Bivered, Mia; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate School
    This thesis evaluates whether taxes on fossil fuel use have decreased firms’ carbon intensity and whether carbon pricing has negatively affected firms’ economic performance. This is done using a firm level panel dataset, covering all firms in the mining, manufacturing and energy sectors in Sweden active during 2008-2018. The results indicate that increasing the marginal cost of taxes on fossil fuel use has led to a decrease in firms’ carbon intensity. Moreover, no robust effects of the taxes on firms’ profits and employment per unit of output are identified. This thesis thus provides further empirical evidence of the environmental effectiveness of carbon pricing policies, as well as adds to the previous literature finding insignificant effects of carbon pricing on firm level indicators of competitiveness.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Utvärdering av supermiljöbilspremien - en regression discontinuity analys
    (2018-06-26) Bivered, Mia; Ganhammar, Kajsa; University of Gothenburg/Department of Economics; Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik
    För att nå de svenska klimatmålen måste transportsektorns koldioxidutsläpp minska. Tidigare studier visar att subventioner för personbilar med miljövänlig teknik kan ha en positiv effekt på efterfrågan av dessa bilar, men att effekten ofta är liten och ett dyrt sätt att nå miljövinster. Syftet med denna uppsats är att empiriskt utvärdera supermiljöbilspremiens effekt på efterfrågan av personbilar med låga koldioxidutsläpp. Vi använder data från vägtrafikregistret över registrerade personbilar i Sverige perioden 2012–2015 och applicerar en regression discontinuity (RD) design där vi jämför fördelningen av bilar som precis kvalificerat och inte kvalificerat för premien. Våra resultat påvisar att supermiljöbilspremien haft en positiv effekt på efterfrågan av personbilar med låga koldioxidutsläpp. Baserat på vår parametriska analys uppskattas effektens magnitud till en genomsnittlig ökning av antalet köpta supermiljöbilar (med laddhybridteknik) på 3000 bilar under perioden. Effekten motsvarar 37 procent av totala nyregistreringar av laddhybrider, eller 0,3 procent av totala nyregistreringar av personbilar, under perioden. Resultaten visar att styrmedlet haft en betydande effekt på marknadsutvecklingen för laddhybrider, men en marginell effekt på sammansättningen av personbilsflottan i stort och följaktligen transportsektorns koldioxidutsläpp.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback