Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Bjellert, Ylva"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    ”När dom säger ’välkommen’ jag lär mig svenska” – En studie om motivation och andraspråksinlärning
    (2011) Bjellert, Ylva; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Syftet med detta arbete är att undersöka vilka faktorer som kan bidra till ett lyckat motivationsarbete för ungdomar som lär sig svenska som andraspråk, och ta reda på vad pedagogen kan göra för att främja motivationsprocessen. Arbetet behandlar frågor som: Vad är motivation? Hur och var uppstår motivation? och Vad kan en pedagog göra för att bidra till en lyckad motivationsprocess? Arbetet grundar sig på kvalitativ forskning, närmare bestämt semistrukturerade samtalsintervjuer. Det insamlade materialet består av fyra samtalsintervjuer med fyra ungdomar mellan 16 och 19 år som läser svenska som andraspråk. Intervjuerna har spelats in med hjälp av en ipod och blivit transkriberade och analyserade utifrån olika teman. I undersökningen definieras motivation som ett begrepp som innefattar de psykologiska processer som förorsakar aktivitet hos individen, som håller aktiviteten igång och ger den mål och mening. En individs drivkraft riktar beteenden och handlingar mot vissa inre eller yttre mål. Undersökningen visar att motivationen, drivkraften, är som en låga som uppstår inom en individ, men som kan påverkas av människor i dess omgivning, via till exempel attityder eller förväntningar. Attityder - både egna och andras - inverkar på motivationen, och därmed resultatet indirekt, medan motivationen ger omedelbara, tydliga effekter på resultatet. Motivation är inte en egenskap hos individen, utan ett resultat av de erfarenheter man gjort och det bemötande man får. Arbetet framhåller att en lyckad motivationsprocess som resulterar i skolframgångar kräver ett samspel mellan en kunnig, engagerad pedagog och eleven. Pedagogen måste hjälpa eleven att bestämma individanpassade, realistiska mål och delmål. Motivationsarbetet måste alltid utgå ifrån eleven och börja där denne befinner sig. Målet ska ligga inom elevens synrand och uppfattas som eftersträvansvärt. Pedagogens positiva förväntningar leder till positiva resultat, medan negativa leder till det motsatta, enligt Pygmalioneffekten.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Yolk-life.Sartre och Beckett på besök i livmodern hos Oddur Björnssons foster
    (2008-08-08T08:50:47Z) Bjellert, Ylva; Göteborg University/Department of Comparative Literature; Göteborgs universitet/Institutionen för litteraturvetenskap

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback