Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Blossing, Ulf"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    På väg mot uppdrags- och processdrivna organisationer. Uppföljning av införandet av processledare i förskolor och skolor i Helsingborg
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2017) Nehez, Jaana; Gyllander Torkildsen, Lisbeth; Lander, Rolf; Olin, Anette; Blossing, Ulf; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • No Thumbnail Available
    Item
    Partssamarbete med aktionsforskning för att förbättra skolledares ledarhandlingar
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2018) Blossing, Ulf; Liljenberg, Mette; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
  • No Thumbnail Available
    Item
    Processledare för skolutveckling. Uppföljning av införandet av processledare i ett verksamhetsområde i Helsingborg.
    (Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2014-04) Olin, Anette; Lander, Rolf; Blossing, Ulf; Nehez, Jaana; Gyllander, Lisbeth; Göteborgs universitet; University of Gothenburg
    I denna rapport, som tagits fram i samarbete mellan Helsingborgs stad och Göteborgs universitet, presenteras en uppföljning av kommunens satsning på att införa processledare på alla skolor och förskolor i ett av Helsingborgs verksamhetsområden. En kartläggning har genomförts av initieringen och nuläget i satsningen och mer specifikt har svar sökts på frågorna: • Hur är processledarnas arbete organiserat? • Hur styrs arbetet? • Vilka uppgifter arbetar processledare med? I en enkätundersökning till alla skolor och förskolor i området framkommer att betydelsen av processledarnas arbete i denna fas inte i någon stor utsträckning påverkat lärarnas arbete i klassrummen men däremot uppmärksammas en skillnad i lärarnas mötespraktik. I gruppintervjuer med alla rektorer och förskolechefer redogörs för vad processledarna arbetat med. Främst har arbetet rört mikroprocesser, såsom handledning vid pedagogiska diskussioner, men det finns ett önskemål om att processledarna i större utsträckning ska arbeta med makroprocesser, såsom ledning av strategiskt skolutvecklingsarbete. Intressant är att rektorer och förskolechefer har olika åsikter om nyttan av att ha processledare i sina organisationer. En del ser dem som ett hot mot det egna ledarskapet och en del som viktiga för att åstadkomma förbättring i sina verksamheter.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement