Browsing by Author "Blossing, Ulf"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item På väg mot uppdrags- och processdrivna organisationer. Uppföljning av införandet av processledare i förskolor och skolor i Helsingborg(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2017) Nehez, Jaana; Gyllander Torkildsen, Lisbeth; Lander, Rolf; Olin, Anette; Blossing, Ulf; Göteborgs universitet; University of GothenburgItem Partssamarbete med aktionsforskning för att förbättra skolledares ledarhandlingar(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2018) Blossing, Ulf; Liljenberg, Mette; Göteborgs universitet; University of GothenburgItem Processledare för skolutveckling. Uppföljning av införandet av processledare i ett verksamhetsområde i Helsingborg.(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2014-04) Olin, Anette; Lander, Rolf; Blossing, Ulf; Nehez, Jaana; Gyllander, Lisbeth; Göteborgs universitet; University of GothenburgI denna rapport, som tagits fram i samarbete mellan Helsingborgs stad och Göteborgs universitet, presenteras en uppföljning av kommunens satsning på att införa processledare på alla skolor och förskolor i ett av Helsingborgs verksamhetsområden. En kartläggning har genomförts av initieringen och nuläget i satsningen och mer specifikt har svar sökts på frågorna: • Hur är processledarnas arbete organiserat? • Hur styrs arbetet? • Vilka uppgifter arbetar processledare med? I en enkätundersökning till alla skolor och förskolor i området framkommer att betydelsen av processledarnas arbete i denna fas inte i någon stor utsträckning påverkat lärarnas arbete i klassrummen men däremot uppmärksammas en skillnad i lärarnas mötespraktik. I gruppintervjuer med alla rektorer och förskolechefer redogörs för vad processledarna arbetat med. Främst har arbetet rört mikroprocesser, såsom handledning vid pedagogiska diskussioner, men det finns ett önskemål om att processledarna i större utsträckning ska arbeta med makroprocesser, såsom ledning av strategiskt skolutvecklingsarbete. Intressant är att rektorer och förskolechefer har olika åsikter om nyttan av att ha processledare i sina organisationer. En del ser dem som ett hot mot det egna ledarskapet och en del som viktiga för att åstadkomma förbättring i sina verksamheter.