Browsing by Author "Borg, Martina"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item ATT SÄTTA ORD PÅ DET VIKTIGA - en intervjustudie med lokala lärarutbildare om bedömning inom förskollärarutbildningens verksamhetsförlagda kurser(2017-04-20) Borg, Martina; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyfte: Syftet med studien är att undersöka hur lokala lärarutbildare talar om bedömning under verksamhetsförlagd utbildning i förskollärarutbildningen. Teori: Studien utgår från ett kvalitativt perspektiv (Kvale och Brinkman, 2014) och dess teoretiska utgångspunkt är diskursanalys som teori och analysmetod (Alveson och Sköldberg, 2008). Bakgrunden och den tidigare forskning som presenteras bland andra Lundahl (2014), Pettersson (2010), Hegender (2010), Nordänger och Lindström (2007) samt Sheridan, Sandberg och Williams (2015) ger en bild av förskollärarutbildningens verksamhetsförlagda kursers uppbyggnad, bedömning samt olika dimensioner av lärarkompetens. Metod: För att besvara studiens syfte och dess frågeställningar genomfördes sexton semistrukturerade kvalitativa intervjuer (Kvale och Brinkman, 2014) med lokala lärarutbildare inom försöksverksamhet med övningsförskoleområden. Resultat: Resultatdelen presenteras genom två teman med underliggande underteman som under transkribering och bearbetning av intervjuer utkristalliserat sig. De teman som beskrivs är: Den handledande bedömaren och Att se och bedöma förskollärarstudentens förväntade yrkeskompetens. Studiens resultat visar att informanterna ser på uppdraget som lokal lärarutbildare som viktigt och utvecklande för den egna professionen men att de hellre definierar sig som handledare än som bedömare. Resultatet visar även att det finns en önskan hos informanterna om att få förmedla bedömningen verbalt, att bedömningsunderlaget upplevs som för teoretiskt och att den summativa bedömningen upplevs vara normen. De lokala lärarutbildarna uttrycker att de vill arbeta formativt med bedömning och att återkoppling till studenten är central (Erickson, 2015) (Jönsson, 2013). Studiens slutsats är att informanterna är ödmjuka till uppdraget och gör kvalificerade bedömningar av studenternas prestationer under verksamhetsförlagd utbildning. Studien visar att det finns en önskan att fördjupa den gemensamma kunskapen mellan kurslärare och lokal lärarutbildare inom försöksverksamheten med fasta övningsförskoleområden för hur teoretisk kunskap gestaltas i verksamheten.Item Samtal för formativ bedömning i förskollärarprogrammet(2020-04-09) Borg, Martina; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärarstudenters lärande stöttas under formativa bedömningssamtal, med ett sociokulturellt perspektiv som utgångspunkt. Mitt intresse för formativ bedömning och lärande i samtal under högre utbildning grundar sig i min bakgrund som förskollärare och som kursledare och lärare inom verksamhetsförlagd utbildning i ett förskollärarprogram. Förskolläraruppdraget är mångsidigt och komplext. Min förhoppning är att studien kan bidra till kunskap om hur vi på bästa sätt skapar en utbildning med hög kvalitet som stöttar blivande förskollärare i sin progression mot förskolläraryrket.