Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Borgenby, Martin"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    IKT som en väg ut ur problematisk skolfrånvaro? En systematisk litteraturstudie om IKT som pedagogisk insats vid problematisk skolfrånvaro i grundskolan
    (2025-07-30) Borgenby, Martin; Hopstadius, Annica; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
    Ett skifte har skett i den svenska debatten om datorers vara eller icke vara i skolan. Sverige har på några år gått från ambitionen att öka måluppfyllelsen genom att digitalisera den svenska skolan helt till att idag göra kursändring och gå från skärm till pärm, till att börja med i försko-lan. Samtidigt ser vi både i Sverige som internationellt ett ökande samhällsproblem med elever i problematisk skolfrånvaro. Framgångsrika insatser för att öka skolnärvaro behöver enligt fors-kare vara mer flexibla och komplexa. Riksförbundet Attention lyfter Informations- och kom-munikationsteknik (IKT) som ett verktyg för att återknyta kontakten mellan elev och skola. Föreliggande studies syfte är att öka kunskapen om IKT som pedagogisk insats vid problema-tisk skolfrånvaro. Metoden är en systematisk litteraturstudie med en mixad metodansats där svar sökts på hur aktuell forskning beskriver IKT som pedagogisk insats vid problematisk skol-frånvaro, vilka framgångsfaktorer respektive hinder som kan urskiljas i aktuell forskning och vilka möjligheter tekniken kan innebära. Studien har även undersökt hur aktuell forskning be-skriver lagar, policys och strukturella förutsättningar gällande IKT som pedagogisk insats vid problematisk skolfrånvaro. Som teoretiska utgångspunkter och förklaringsmodeller har Bron-fenbrenners ekologiska systemteori samt hermeneutisk teori använts. Resultatet visar att det är centralt att pedagogiska IKT-insatser för elever i problematisk skolfrånvaro är adekvat utvalda och individuellt anpassade efter elevers behov och situation för att goda resultat ska uppnås. Syften med pedagogiska IKT insatser kan enligt studien vara av såväl akademisk som social karaktär och teknik kan vara en möjlighet för att bibehålla kontakt mellan elev och lärare samt klasskamrater. Teknik kan även möjliggöra att elever deltar i undervisning samt underlätta för-skolåtergång och mående. Vidare beskriver resultatet organisationers utmaningar med imple-menteringar och visar på betydelsen av en samordnande person som ansvarar för att IKT-insat-ser genomförs smidigt, tydligt och planenligt. På samhällsnivå belyser resultatet vikten av att lagar och policys ger goda förutsättningar för genomföranden av pedagogiska IKT-insatser med syfte att öka elevers skolnärvaro.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback