Browsing by Author "Bornander, Jessica"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Mellan omsorg och kunskap En kvantitativ enkätstudie angående lärares och elevassistenters syn på samverkan, kunskapsutveckling, omsorg och yrkesroller inom anpassad grundskola ämnesområden(2025-09-02) Bornander, Jessica; Jonasson, Maria; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikDet finns tidigare forskning om samverkan, kunskapsutveckling, omsorg och yrkesroller men endast lite forskning som belyser skillnader mellan de båda yrkeskategorierna och ingen som specifikt utgår från anpassad grundskola, ämnesområden. Syftet med denna studie var att ta reda på om det fanns en skillnad mellan lärares och elevassistenters syn på samverkan, kunskapsutveckling, omsorg och lärarnas respektive elevassistenternas yrkesroller. Studien utgick från ett kvantitativt angreppssätt där data samlades in via en webbenkät riktad till personal inom anpassad grundskola. Totalt deltog 182 responden-ter, varav 117 lärare och 65 elevassistenter. Vid analysen av studiens resultat användes samverkansteori. Enkätsvaren analyserades med hjälp av både deskriptiv och inferentiell statistik. Studiens resultat visade på att elevassistenters och lärares syn inom alla dessa områden var ganska samstämmig och de skillnader som fanns var inte så stora. Båda yrkeskategorierna an-såg att samverkan var viktig, att det var lika viktigt att stötta eleverna inom både omsorg och kunskapsutveckling, samt att det fanns en tydlig fördelning och respekt angående arbetsuppgifter och yrkesroller. Dock framträdde att lärare fick mer gehör för sina åsikter och tankar, samt tog större ansvar för samverkan. Det framkom också att elevassistenterna var mer förtroliga med arbetet runt omsorg medan lärarna fokuserade mer på kunskapsutveckling och undervisning. Resultaten diskuteras i relation till tidigare forskning. Förhoppningen är att studien ska kunna bidra med kunskap till skolutveckling i syfte att stärka undervisningens kvalitet i anpassad grundskola.