Browsing by Author "Bylund, Linus"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Differentiation, didactics and inequality: How rich and poor populations are educated for sustainability(2023-10-06) Bylund, LinusThe world is facing pressing challenges arising from human activities, such as climate change, biodiversity loss, and depletion of resources. To meet these challenges, UNESCO has launched three initiatives on education for sustainable development (ESD) over the course of the past two decades. These educational initiatives have been global in their scope and the ambition with UNESCO’s work is to engage humanity collectively in a common endeavor for a just and sustainable future. However, this compilation thesis critically examines the viability of implementing ESD in an equal and just manner in a world marked by staggering inequality. It can be questioned whether all of humanity is addressed in a just and equal way or whether ESD is rather adapted and differentiated to “suit” rich and poor populations’ perceived lives and lifestyles. The thesis takes a starting point in these queries by exploring and problematizing how educational differentiation, didactics and inequality are interlaced in ESD. Drawing on Foucauldian biopolitical theory, the thesis thus aims to explore and problematize educational differentiation between rich and poor populations in the global implementation of ESD from a didactical perspective. This is done through a problematization of educational differentiation through the didactic who?-question, understood as a governing tool that can accommodate difference and diversity among students, but also a tool that carries the risk of perpetuating societal inequalities. Furthermore, the thesis empirically explores how different student populations are separated and constructed as in need of different interventions in global ESD policy, and how a global ESD programme is locally adapted to students’ lives and lifestyles in schools in different contexts in Rwanda, Sweden, South Africa and Uganda. Ultimately, the thesis locates “problems” associated with biopolitical differentiation in ESD and elaborates on potential didactical responses to such problems.Item DEN ÖKADE STYRNINGEN GENOM ÄMNESPLANERNA I GY11 En intervjustudie med sju gymnasielärare om likvärdighet och autonomi(2019-02-17) Bylund, Linus; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSyfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur gymnasielärare upplever den starkare statliga reglering som infördes med gymnasiereformen 2011. Specifikt har intresset riktats mot deras erfarenheter om inrättandet av ämnesplanerna, vad arbetet med dessa har inneburit för de intervjuade lärarna och deras kollegor och hur dessa ämnesplaner möjliggjort ökad likvärdighet. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i policystudier kring den svenska skolans reformarbete. Analysen av resultatet görs utifrån en modell som tagits fram med inspiration av Elliot Freidssons (2001) indelning av institutionella logiker samt modeller som använts i studier kring lärares förhållningssätt till yrkesutövningen. De förhållningssätt till yrkesutövningen som främst analyseras är byråkratiskt eller professionellt förhållningssätt. Metod: Insamling av empiri har skett genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sju gymnasielärare. Intervjuerna har transkriberats och därefter kodats genom datadriven kodning där insamlad data behandlats med så öppet sinne som möjligt och där koderna utvecklas utifrån närläsning av texten. Studien bygger på abduktion där utgångspunkten tas i empiri men där teoretiska förföreställningar inte avvisas utan förutsätts påverka resultat och analys. I studien används en analysmodell utifrån lärares förhållningssätt till yrkesutövningen vilket påverkar vilka frågor som ställdes under intervjuerna, hur data valdes ut och presenteras samt hur resultaten tolkas i analysen. Resultaten skall ses utifrån detta perspektiv, där data alltid redan är strukturerade genom de aspekter som läggs på dem. Resultat: Ett framträdande resultaten i studien är att de mer styrda ämnesplanerna i GY11 bidragit till en intensifiering av lärarnas arbete och en likriktning av ämnesinnehållet där lärarna bortprioriterar andra mål som elevinflytande och ämnesövergripande arbete. Ett annat framträdande resultat är att lärarna har en stark tilltro till att fler och tydligare regleringar bidrar till att öka likvärdigheten i skolväsendet. Likvärdigheten är ett högt prioriterat mål för de flesta av lärarna i studien och värderas högre än lärarnas autonomi. Detta tar sig uttryck genom att de flesta lärarna är positiva till den ökade regleringen även om flera uttrycker ambivalens över den förlorade autonomin som de ökade regleringarna medfört.