Browsing by Author "Carlsson, Hanna"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item Förskollärares uppfattningar om didaktiska val i arbetet med barnlitteratur i förskolan.(2022) Carlsson, Hanna; Jungerth Boo, ErikaDen här studiens syfte är att undersöka några förskollärares uppfattningar om arbetet med barnlitteratur i verksamheten och de didaktiska val som de uppfattar att de gör i relation till det samt vid val av litteratur. Valet av ämne relaterar till den minskande högläsningen i hemmen vilket i sin tur leder till att vi anser att relevansen för att samtala om högläsningens funktion i förskolan bör öka. Då vi ville ta del av förskollärares uppfattningar inom området så tillämpades en fenomenografisk ansats då det gav oss den möjligheten. Metoden som användes var semistrukturerade intervjuer med fyra verksamma förskollärare. Våra forskningsfrågor är: Hur uppfattar förskollärarna barnlitteraturens roll i förskolans utbildning? Hur uppfattar förskollärarna att barnlitteraturen inkluderas i den egna verksamheten? Vilka didaktiska val beskriver förskollärarna att de själva gör när de väljer litteratur och under högläsningsstunden? Studiens resultat visar att det finns en stark önskan från förskollärarna att inkludera barnlitteratur i verksamheten samt att den fyller en viktig roll. Vidare framkom uppfattningar om de positiva effekter som det kan ha på barnens utveckling inom flera områden. Samtliga förskollärare delar uppfattningen att högläsningen i hemmen har minskat och upplever en ökad känsla av att behöva kompensera för detta. Det som blivit tydligt är dock att det finns utmaningar och hinder som försvårar detta arbete. De didaktiska valen som beskrivs är inte frikopplade från de organisatoriska förutsättningarna och utmaningarna som finns. Valen görs delvis baserat på vad som faktiskt är möjligt.Item Förtidig vattenavgång utan värkar. Litteraturstudie om behandlingsstrategi(2013-02-12) Carlsson, Hanna; Herling-Svensson, Ninni; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaBakgrund: Läckage av fostervatten i fullgången tid utan att värkarbetet börjar, benämns PROM (Prelabour Rupture of the membranes). Förtidig vattenavgång förekommer i mellan 6-19% av alla graviditeter. Därför är det viktigt att barnmorskor har kunskap från den senaste forskningen om handläggningen av PROM. Syfte: Att genom studie av publicerad forskning identifiera optimal behandlingsmetod vid PROM efter graviditetsvecka 34+0, singelgraviditet och barn i huvudändläge. Metod: Beskrivande systematisk litteraturstudie. Databaser som använts var PubMed, Cinahl och Göteborgs Universitets Summon Supersök. Studien grundades på resultat från 16 kvantitativa artiklar från år 2007-2012. Resultat: Från artiklarna identifierades signifikanta variabler med behandlingsmetoders betydelse för: tidsintervall från PROM till förlossning, förekomst av kejsarsnitt och incidens av chorioamnionit samt neonatalt utfall. Signifikanta skillnader mellan olika behandlingsmetoders avseende påverkan på tidsintervallet från PROM till förlossning identifierades i nio studier. I tre av dessa, vilka använde ett rent avvaktande förhållningssätt, blev tidsintervallet signifikant längre än vid aktiv handläggning med intervention. I majoriteten av studierna sågs ingen signifikant skillnad mellan olika behandlingsmetoder gällande kejsarsnitt, chorioamnionit och neonatalt utfall. Kejsarsnittsfrekvensen varierar mellan olika behandlingsmetoder i artiklarna. Sannolikt finns en något ökad risk för chorioamnionit med avvaktande behandling och eventuellt en ökad infektionsrisk för barnet. Diskussion och slutsats: Eftersom resultatet skiftar mellan studierna beträffande vilken behandlingsmetod som ger mest skillnad i dessa fyra utfallsvariabler är det omöjligt att fastställa den optimala metoden. Med noggrann monitorering av mor och barn är dock ett avvaktande förhållningssätt inte förenat med ökade risker. Ytterligare forskning krävs för att identifiera en optimal behandlingsmetod för kvinnor med PROM, och för att därigenom förändra handläggning.Item Indiska mödrars läskunnighet och påverkan på deras barns hälsa(2018-04-11) Carlsson, Hanna; Engman, Adelina; University of Gothenburg/Department of Economics; Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistikSyftet med denna studie var att undersöka om det finns en korrelation mellan indiska mödrars läskunnighet och olika hälsoutfall samt hälsoinvesteringar hos deras barn för året 2005. Utöver det undersöktes också potentiella könsnormer hos icke-läskunniga kvinnor likaså om det finns skillnader mellan delstaterna i Indien. För att undersöka detta användes en OLS-regressionsmodell med åtta olika beroende variabler som representerar olika hälsoutfall och hälsoinvesteringar. För att mäta skillnader mellan delstater i Indien användes viktade värden för att få en mer rättvis bild av antalet individer i varje delstat. Resultaten visar att det finns en signifikant skillnad i barnens hälsa beroende på om modern är läskunnig eller ej. Det går däremot inte statistiskt sett påvisa att könsskillnader endast existerar hos icke-läskunniga kvinnor jämfört med läskunniga kvinnor. The purpose of this study was to investigate whether it exists a correlation between mothers’ literacy and their children’s health as well as investment in health in India for the year 2005. What was also studied was if illiterate mothers have a gender bias and a son preference when it comes to investment in health. The method used was an OLS-regression model with eight different dependent variables representing different health outcomes and investments. To measure differences between different states in India weights were used to get a fair picture of the amount of individuals in each state. The results show that there is a significant difference in children’s health depending on if their mother is literate or not. However, this study cannot statistically prove that illiterate mother have a gender bias compared to literate mothers.Item KONSEKVENSER AV TJÄNSTEINNOVATION En fallstudie över hur offentlig sektor bemöter och upphandlar automatiserade tjänster med ett nytt värdeerbjudande(2019-08-07) Carlsson, Hanna; Markgren, Stina; Institutionen för tillämpad informationsteknologi; Department of Applied Information TechnologyHörselskadade är i många situationer begränsade samtidigt som dagens tolktjänster inte räcker till. Det krävs därmed digitala lösningar som erbjuder effektiva tolktjänster. Studien utgår från ett fall för att ta reda på konsekvenserna av att en tjänst automatiseras och får ett nytt värdeerbjudande, i detta fall en AI-tolk. Syftet är att undersöka hur den offentliga sektorn förstår, utvärderar och upphandlar tjänster med ett annat värdeerbjudande än de befintliga. Frågeställningen lyder: Hur förstår och förhåller sig den offentliga sektorn till nya tjänster? - Vad är konsekvenserna av att en tjänst automatiseras och får ett nytt värdeerbjudande i offentlig sektor? Teorin förklarar fenomenet tjänsteinnovation i förhållande till att det skapas ett nytt värdeerbjudande. Forskning rörande tjänsteinnovation handlar om hur en tjänst digitaliseras och går från ett produkt- till ett tjänsteorienterat perspektiv. Det beskrivs även forskning kring hur effekter av en tjänsteinnovation mäts. För att besvara frågeställningen genomförs en fallstudie med semistrukturerade intervjuer. Informanter som har intervjuats är offentlig sektor, leverantör av AI-tolken Beta och Hörselskadades riksförbund. De olika perspektiven skapar en helhetsbild över problemområdet. Upptäckterna har analyserats genom en kvalitativ innehållsanalys, där generella teman har definierats. Dessa teman diskuterats mot tidigare forskning samt teori och resulterar i en rad spänningar och konsekvenser som utgör studiens huvudsakliga resultat. Slutsatsen är att offentlig sektor inte alltid förstår den nya tjänstens värde. Samtidigt är det svårt för leverantören att erbjuda nya tjänster enligt de behov och krav som offentlig sektor ställer. I upphandlingen synliggörs konsekvenser som påverkar och ifrågasätter den offentliga verksamhetens organisering.Item “Måste vi flytta nu?” En kvalitativ innehållsanalys om vad som skrämmer och vad som lugnar barn i nyhetsrapporteringen om terrordåd.(2018-02-08) Carlsson, Hanna; Dahlberg, Charlotta; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationTitle: “Do we need to move now?” A qualitative content analysis of what frightens and what calms children in the news report on terrorist attacks. Author: Hanna Carlsson and Charlotte Dahlberg Subject: Undergraduate research paper in Journalism studies, Dept. Of Journalism, media and communication (JMG) Gothenburg University Term: Autumn 2017 Supervisor: Gabriella Sandstig Number of pages: 58 Purpose: The purpose of the study is to find out what frightens and calms children when it comes to reporting on terrorist attacks. Method: Qualitative analysis Material: Transmissions from Lilla Aktuellt, Lilla Aktuellt Skola and Nyheter i Barnradion. Also an article and a chronicle from Kamratposten. Main Results: How news about terrorism is presented is important. When a terrorist act occurs geographically or culturally close to Sweden, the surveillance is often intensive and the focus is to quickly get information. In our work we have chosen to focus on reporting on terrorism attacks, as something that has come closer to Sweden in recent years and as late as in spring in Stockholm when five people, one who was a child, died. We have chosen to specifically look at how terrorist attacks are reported for children. The purpose is to look at what in news reporting on terrorist acts made for children what scares and what creates security. We have focused on two terrorist attacks. The terror attack in Stockholm, April 7, 2017 and the Terror council in Paris between 13-14 November 2015. We chose to review Lilla Aktuellt (TV), Nyheter i Barnradion (Radio) and Kamratposten (Newspaper) to find material from the various media. In order to operationalize our purpose, we asked four research questions: How is the event described? How are terror and terrorism described? How is identification and cultural community created through the news report on terrorist councils? Who and what sources can be heard - and in what way? Lilla Aktuellt and Nyheter i Barnradion published about the same amount of scary and calming materials. However, Lilla Aktuellt was better at making follow-ups and calming at a later stage. The Kamratposten, which published one material during each terrorist council, could not therefore be compared to the other media. Through a qualitative analysis we found that the first broadcasts were always the most scary. Much information would be conveyed, but they did not take much time to explain concepts and create security. The broadcasts that followed then focused more on explaining, giving the feeling that everything would soon return to normal and that we would get stronger from this. What both created the most fear and security was through identification with the children who spoke in the various media. Feeling the children worried was often a sense of fear while the children who were calm conveyed a feeling of security. Keywords:Item Skillnad på variation i träningsfrekvens mellan kvinnor som använder hormonreglerande preventivmedel och kvinnor som inte gör det(2021-11-18) Kahlin, Pernilla; Carlsson, Hanna; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and PhysiologyKvinnor påverkas fysisk och psykiskt under menstruationscykeln. På grund av detta är kvinnor underrepresenterade inom idrottsmedicinsk forskning. Även forskning om hur menstruationscykeln påverkar träning är begränsad. Mer kunskap skulle kunna vara till hjälp för att minimera påverkad träningsfrekvens hos kvinnor.