Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Carlsson, Hilma"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Algebra ur ett matematiskt, historiskt och didaktiskt perspektiv - En litteraturstudie om karakteristiska svårigheter och undervisning om skolalgebra
    (2017-05-16) Larsson, Amanda; Carlsson, Hilma; University of Gothenburg/Department of Mathematical Science; Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper
    Den här uppsatsen behandlar algebra, dess historia, elevers svårigheter vid lärande av ämnet och olika synsätt på att undervisa algebra utifrån matematiklärare, matematikdidaktiker och matematik historiker. Med detta arbete försöker vi besvara frågor som rör hur algebran har utvecklats genom historien, vad det finns för olika tillvägagångssätt vid algebraundervisning och vilka svårigheter elever har då de arbetar med algebra. De befintliga undervisningsmetoderna för algebra har ännu inte utvärderats tillräckligt väl för att finna en enskild metod som passar alla elever. Däremot har de flesta studier vi tagit del av pekat på att de mest karakteristiska svårigheterna är begreppsförståelse och bristande kunskaper i aritmetik. Vi valde att närmare undersöka undervisningsmetoden där vardagsnära problemlösningsuppgifter är centralt inom algebra och fann potential för vidare forskning.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback