Browsing by Author "Carlsson, Jennie"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Kostnadsfri skola- hur påverkar det ämnet Idrott och hälsa?(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006) Carlsson, Jennie; Svensson, NiklasAbstract Titel: Kostnadsfri skola- hur påverkar det ämnet Idrott och hälsa? Författare: Jennie Carlsson och Niklas Svensson Typ av arbete: Examensarbete (10p) Handledare: Viljo Telinius Examinator: Sten Båth Program: Nya Lärarprogrammet, Sociologiska institutionen, Göteborgs Universitet Datum: Maj 2006 (Rapportnummer: VT06-2611-32) Syfte/Frågeställning I vår studie undersöker vi om det är den kostnadsfria skolan eller andra kringliggande problem, som gör att momenten orientering, simning och friluftsliv idag inte är så frekvent förekommande i Idrott och hälsa. Undersökningen syftar till att besvara frågor kring hur idrottslärare i Sverige tycker att kostnadsfri skola påverkar deras undervisning, samt hur momenten orientering, simning och friluftsliv upplevs. Detta med tanke på hur det idag trycks på likvärdig skola och likvärdig betygssättning. Nyckelord/sökord Följande nyckelord/sökord har använts i vår uppsats: ”kostnadsfri skola”, ”Idrott och hälsa”, ”likvärdig betygssättning”, ”kostnader i skolan” och ”lagen om kostnadsfri skola”. Metod Metoden vi använt oss av är en kvantitativ undersökning i form av en enkät. Resultat Ett tydligt resultat i undersökningen är att kravet på kostnadsfri skola har skärpts under de senaste åren, således finns det en ökad medvetenhet om lagen bland lärarna. Många idrottslärare anger att budgeten för Idrott och hälsa är knapp, samt att momenten orientering, simning och friluftsliv är problematiska. Undersökningen visar på att det finns skillnader mellan skolorna om hur lagen om kostnadsfri skola efterlevs, samt även på skillnader i idrottsundervisningen. Beroende på lärarnas budget i ämnet har kursplanen olika utseende, vilket påverkar likvärdigheten i idrottslärarnas betygsättning.Item Vägen mot en likvärdig och stärkt sexualundervisning - Lärares perspektiv på det nya läroplansändringarna gällande sexualitet, samtycke och relationer i årskurs F-3(2023-01-18) Carlsson, Jennie; University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies; Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionDet sker läroplansändringar inför 2022 gällande kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer där årskurserna F-3 blir berörda. Syftet med följande studie är därför att undersöka hur grundskolelärare inom F-3 definierar sexualitet, samtycke och relationer samt vilka faktorer som påverkar grundskolelärares implementering av kunskapsområdet. Studien är en kvalitativ studie som grundar sig på semistrukturerade intervjuer med åtta grundskolelärare som är verksamma och behöriga i årskurserna F-3. Empirin bearbetades utifrån en tematisk analys som genererade tre teman, vilka grundande sig i studiens valda teoretiska perspektiv ramfaktor- teorin. Studiens resultat visar att undervisning kring samtycke och relationer redan är en del av grundskolans tidigare år, vilket skiljer sig från begreppet sexualitet som inte på samma vis kopplas till grundskolans yngre åldrar. Begreppet sexualitet definieras även tudelat av de deltagande lärarna genom en biologisk och en emotionell syn. Resultatet visar också olika inre och yttre ramfaktorer som lärarna menar kommer ha effekter på implementeringen av kunskapsområdet. De inre ramfaktorerna som tas upp påverkar sexualundervisningen är läraren som person, samarbete med kollegiet och elevhälsa samt stöd från skolledning och av läromedel. Den yttre ramfaktorn som resultatet visar är skolans styrdokument och innebär att sexualundervisningen kommer påverkas av att kunskapsområdet endast är placerat i skolans inledande delar för årskurs F-3.