Browsing by Author "Carlsson, Ulrika"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Att berätta med ord och bilder: Relationen mellan återberättande och och bildsekvensering hos barn(2015-07-10) Carlsson, Ulrika; Södergård, Linda; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and PhysiologyBerättande är en komplex handling som kräver flera språkliga och andra kognitiva förmågor, såsom minne och uppmärksamhet. Ny forskning har visat att det finns ett samband mellan muntlig återberättarförmåga och bildsekvensering hos barn med neuropsykiatriska svårigheter. Föreliggande studie undersöker om detta samband även finns hos ett bekvämlighetsurval av barn från den generella populationen. 77 barn mellan 3:11 och 9:0 år genomförde testning med Bussagan och en bildsekvenseringsuppgift ur WISC III. Signifikanta samband fanns mellan bildsekvensering och Bussagans tre parametrar satslängd, bisats och information. Korrelationen var positiv och medelhög för bildsekvensering och information samt för bildsekvensering och satslängd, och något lägre för bildsekvensering och bisats. Resultatet visar alltså att det finns ett samband mellan muntligt återberättande och bildsekvensering. Detta kan i förlängningen innebära att bildsekvensering får ökat utrymme i logopedisk diagnostik och behandling gällande berättarförmåga.Item Matematikens konst - att greppa abstrakt matematik genom bilden, och öppna dörren för kreativitet(2011) Högberg, Josefin; Carlsson, Ulrika; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionenVi har studerat tillämpning av estetiska läroprocesser genom en diskussion kring ämnesintegration av matematik och bild, med fokus på årskurs 1-3. Vi har även velat belysa hur en integration av dessa två ämnen kan påverka bildämnets status och dess tillgänglighet för eleverna. Med utgångspunkt i detta syfte har vi valt att analysera delar av Lgr 11. Vi har fokuserat huruvida det kan finnas stöd för det arbetssätt vi valt att undersöka med hjälp av följande frågeställningar: Kan det finnas stöd för integration av matematik och bildundervisning utifrån Lgr 11 kapitel 1 och ? Finns det relevans för ämnesintegration i förhållande till det centrala innehållet i kursplanerna, årskurs 1-3? Vad kan vinnas med att kombinera matematik med bildundervisning i årskurs 1-3? Vår metod har varit en litteraturstudie utifrån hypotesen att bild- och matematikundervisningen ömsesidigt gynnas av en partial ämnesintegration. Vi har funnit att bild som metod är ett sätt att konkretisera den abstrakta matematiken och stärka elevernas intryck. Vi har funnit belägg för en sådan integration på en rad punkter i Lgr 11. Dessa belägg berör dels hur de centrala innehållen för bild respektive matematik korresponderar ur integrationssynpunkt, där vi menar att vi funnit goda möjligheter att berika båda ämnen. Vi har även funnit forskning som belägger samband mellan en god kvalitet på estetisk undervisning i skolan och kvaliteter av mer övergripande natur, såsom motivation, lust, kreativitet och välmående. Dessa värden kan sägas bidra till de övergripande målen och riktlinjerna för grundskolan så som de beskrivs i Lgr 11. Vi har erfarit att både matematik- och bildundervisningen i många fall har svårt att nå sina mål enligt uppdraget med de metoder som ofta är praxis, varför vår studie är relevant i förhållande till den rådande debatten om skolan och de kommande målen.