Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Carlsson, Wendel"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Politikertal och muntliga redovisningar: En studie om användandet av modelltext i svenskämnets retorikundervisning på gymnasiet
    (Göteborgs universitet, 2022) Carlsson, Wendel
    Denna studie undersöker användning av modelltext i gymnasieskolans retorikundervisning inom ramen för svenskämnet. I uppsatsen beskrivs i vilken utsträckning modelltexter används, vilka dessa modelltexter är samt hur modelltext används i läromedel för gymnasiets svenskkurser. Studien har även genom genreanalys undersökt vilka funktioner modelltexten har i genren läromedelstext. Metoderna som används är dels en enkätundersökning som tillfrågat svensklärare på gymnasiet om deras modelltextanvändande i retorikundervisningen, dels en läromedelsanalys som undersöker förekomsten av modelltext bland läromedel för de olika svenskämnena på gymnasiet. Båda visar att modelltexten har en självklar roll i retorikundervisningen. Bland de olika modelltexter som framkom i undersökningen kan en retorisk klassrumskanon märkas av med en grupp tal som förekom oftare än andra. Genreanalysen av hur modelltexterna används i läromedlen visar att det finns en viss variation när det gäller vilken roll modelltexten spelar. Rollerna kan delas in i fem kategorier: modelltext som illustrerande exempel, modelltext som analysobjekt, modelltext som övningsobjekt, modelltext som bildningsobjekt och modelltext som paratext, där två av kategorierna (modelltext som bildningsobjekt och modelltext som paratext) är nya i förhållande till tidigare forskning om genren läromedelstext. I uppsatsen föreslås avslutningsvis att det krävs mer forskning om hur modelltexter används i klassrummet, både ur ett utbildningsvetenskapligt och ett språkvetenskapligt perspektiv.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback