Browsing by Author "Cederblad, Kalle"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Liv under ordnade förhållanden – lärares förhållningssätt till ordning i skolan Termin/år: Ht 2010(2011) Cederblad, Kalle; Gustafsson, Johanna; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionenSyfte: Syftet med studien är att undersöka vilka förhållningssätt till ordningsarbete i skolan man finner hos klasslärare i årskus 6-9 och vilka konsekvenser detta har för eleverna. Vi har undersökt vad lärare anser att ordning är, hur de konkret arbetar med ordningsfrågor och vilka konsekvenser detta har för eleverna. Metod och material Vi har genomfört 13 halvstrukturerade samtalsintervjuer med lärare i fem skolor i Göteborgs kommun. De utskrivna intervjuerna ligger till grund för studiens vidare analys och diskussion. Resultat Intervjusvaren låter sig sammanfattas i tre olika förhållningssätt till ordningsarbete hos lärare som vi kallar auktoriärt, relationellt och entreprenöriellt. Auktoritära lärare bestämmer själv i hög grad de normer som ska råda i klassrummet och ser till att dessa efterlevs. De två andra synsätten lägger ett större ansvar på elevgruppen eller den enskilde eleven för att skapa ordning. Förhållningssätten ser olika på syftet med ordningsarbetet och hur man bäst uppnår ordning. Genom begreppet dold läroplan identifierar vi olika dolda krav som ställs på eleverna och indirekta budskap som förmedlas till dem. Utifrån denna analys jämför vi förhållningssätten och problematiserar den kritik som vi själva och andra forskare riktat mot ett auktoritärt förhållningssätt. Hur läraren arbetar med ordning har viktiga konsekvenser för eleverna och reser många etiska frågor. Vår studie kan utgöra en utgångspunkt för lärare att reflektera över hur de själva arbetar och vilka problematiska aspekter deras förhållningssätt till ordning kan innehålla.