Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Ceku, Alban"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Digital kompetens hos grundskollärare. En kvalitativ studie om lärares förutsättningar för digital undervisning
    (2021-11-15) Ceku, Alban; Jangbrand, Dennis; von Bahr, Noa; Institutionen för tillämpad informationsteknologi; Department of Applied Information Technology
    De senaste tio åren har takten av digitaliseringen inom skolan markant ökat. Det har införts många digitala verktyg som skapar nya förutsättningar och utmaningar för hur undervisning och lärande ska ske. Detta har ställt stora krav på lärare som måste bygga upp nya kunskaper i hur dessa verktyg ska användas. Det är då viktigt att lärare får de förutsättningarna som behövs för att bygga upp sin digitala kompetens för att möta det här behovet. Syftet med föreliggande studie är att undersöka grundskollärares digitala kompetens och vilka förutsättningar som finns för lärarna att nyttja de digitala verktyg som finns. Studien syftar även att undersöka vilka möjligheter till kompetensutveckling som finns tillgängligt för lärarna, men också vilka supportfunktioner det finns att tillhandahålla. Det teoretiska ramverket ligger till grund för hur studien mäter digital kompetens och skapar en målbild av vad som kännetecknar en hög digital kompetens hos en lärare. Material har samlats in via semistrukturerade intervjuer från fyra grundskollärare på olika skolor i Göteborgs kommun. Studien har visat att lärarna är positiva till digitaliseringen men att de upplever en bristande digital kompetens. Möjligheterna till kompetensutveckling är begränsade och lärarnas supportfunktioner brister stundtals. Resultatet visar också att den största delen av kompetensutvecklingen sker via idéutbyte med sina kollegor och genom att själva testa nya digitala verktyg i klassrummet. Vidare pekar resultatet på att lärares intresse för digitalisering och deras varierande digitala kompetens kan påverka hur mycket de använder digitala verktyg. Detta kan i längden leda till att eleverna får olika förutsättningar för att bygga upp sin egna digitala kompetens. Ramverken för digital kompetens bör lägga mer tyngd på kompetensutveckling, tidsbesparingar och supportfunktioner.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement