Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Chacon, Judith"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Motivation Lärarens perspektiv på motivation i klassrummet
    (2018-08-13) Molokova, Natalia; Chacon, Judith; University of Gothenburg/Department of Education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik
    Begreppet motivation är svårdefinierad och ofta tolkas avsevärt annorlunda både i forskning och i praxis. En sak är dock alla eniga om: att motivation är viktig lika väl för elevernas skolresultat som för resten av deras framtida liv. Syfte med denna studie är tvåfaldigt: 1) att undersöka hur yrkesverksamma lärare uppfattar begreppet motivation och 2) att samla information om hur lärarna agerar i dagens praxis för att påverka elevers motivation i klassrum. För att studera tankesätt och metoder att arbeta med motivation som råder i dagens skola samt att samla praktiska exempel, genomförde vi kvalitativa intervjuer av flera erfarna lärare. Trots det faktum att begreppet motivation är svårt att förklara, hittade alla respondenter egna tolkningar. Intervjuerna tyder på att det finns rik variation av tillvägagångssätt, men samtidigt att lärare kan vara omedvetna om modern forskning och opererar rentav utifrån egen erfarenhet.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback