Browsing by Author "Christiernsson, Anna"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Fiske och Natura 2000 - 7 kap. 28 § miljöbalken i EU-rättslig belysning(Havsmiljöinstitutet, 2014-04-08) Christiernsson, Anna; Michanek, Gabriel; Nilsson, Pontus; Havsmiljöinstitutet; Uppsala universitetEnligt art- och habitatdirektivet skall EU:s medlemsstater upprätta Natura 2000-områden för att bevara livsmiljöer för skyddade arter eller särskilt värdefulla biotoper. För att bedriva fiske eller annan verksamhet inom ett marint Natura 2000-område krävs ett särskilt tillstånd om det inte kan uteslutas en risk för betyande påverkan på områdets skyddsobjekt. Hittills har det rått otydligheter hur art- och habitatdirektivets krav ska gälla mot fiske. Det beror på att EU har exklusiv kompetens när det gäller bevarandet av havets resurser inom ramen för den gemensamma fiskeripolitiken. Medlemsstaterna har därmed lämnat över all beslutanderätt till EU på detta område. Därför har det hävdats att EU:s fiskelagstiftning har företräde framför art- och habitatdirektivet. I och med den nya grundförordning som EU antog 2013 har rättsläget klarlagts. Det är i ljuset av detta som Havs- och vattenmyndigheten gav i uppdrag till Havsmiljöinstitutet och Juridiska institutionen vid Uppsala universitet att utreda rättsläget för fiske i Natura 2000-områden ur ett EU-rättsligt perspektiv. Havsmiljöinstitutet och Uppsala universitet fick i uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten att granska om fiskeverksamhet kan omfattas av tillståndsplikt enligt miljöbalkens Natura 2000-bestämmelser eller om detta helt eller delvis skulle strida mot regleringarna i EU:s gemensamma fiskeripolitik. Utifrån rättsfall från EU-domstolen drar rapportförfattarna slutsatsen att fiske är en sådan verksamhet som ska prövas enligt miljöbalken för det fall att det aktuella fisket på ett betydande sätt kan påverka värdena i Natura-2000 området. EU-domstolen hänvisar till försiktighetsprincipen. Även fiske som pågått innan området pekats ut, måste tillståndsprövas, om det inte är säkerställt att fisket kan bedrivas utan betydande påverkan.Item Samhällsekonomisk utvärdering av havsmiljöarbete: Exemplet överlåtbara fiskerättigheter(Havsmiljöinstitutet, 2015-07-10) Stage, Jesper; Christiernsson, Anna; Söderholm, Patrik; Havsmiljöinstitutet; Luleå tekniska universitet; Göteborgs universitetEn adaptiv havsmiljöförvaltning förutsätter att nya styrmedel och åtgärder tas fram när så behövs, men också att sådana styrmedel och åtgärder som redan används eller som är på väg att införas följs upp och utvärderas. En viktig del i detta uppföljningsarbete är samhällsekonomiska analyser. Sådana analyser kan bland annat ge kunskap om aktörers drivkrafter och incitament och därmed ge underlag till hur mål- och kostnadseffektiva styrmedel ska utformas. I denna rapport används det svenska systemet med överlåtbara rättigheter, som infördes 2009 för det pelagiska fisket, som en fallstudie för att analysera genomförandet av samhällsekonomiska styrmedelsanalyser.Item Samhällsekonomiska analyser i havsmiljö- och vattenförvaltningen: kartläggning, kategorisering och utvecklingsområden(Havsmiljöinstitutet, 2015-07-10) Söderholm, Patrik; Christiernsson, Anna; Stage, Jesper; Göteborgs universitet; Luleå tekniska universitetUtifrån ett urval samhällsekonomiska analyser med koppling till havs- och vattenmiljöområdet genomförda av, eller på uppdrag av, svenska myndigheter, belyser och kommenterar författarna viktiga skillnader i angreppssätt. De diskuterar också olika utmaningar som kan kopplas till dessa angreppssätt. Syftet med rapporten är bland annat att lyfta fram viktiga lärdomar för hur framtida samhällsekonomiska analyser kan utformas och genomföras, som ett led i att öka kunskapen om hur utvärderings- och uppföljningsarbetet inom vatten- och havsmiljöarbetet kan förbättras.