Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Christoffersson, Axel"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    När dörren öppnas: en studie om gränslandsarbete av lärare och läraravlastande yrkespersoner i svensk skola
    (2020-06-15) Christoffersson, Axel; University of Gothenburg/School of Public Administration; Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan
    Syfte: Syftet med studien som presenteras i denna uppsats är att skapa förståelse kring hur professionella och avlastande yrkespersoner agerar och förhåller sig till gränserna mellan yrkesgrupperna. För att uppfylla syftet betraktas införandet av avlastande yrkesroller i svensk skola. Teori: Studiens teoretiska referensram kombinerar Abbotts (1988) systemteori och forskning om gränslandsarbete i andra verksamheter med en Bourdieu-inspirerad teori om professionellt habitus och operationellt kapital. Metod: För att söka förståelse kring gränslandsarbete i verksamhet har löst strukturerade intervjuer av lärare, avlastande yrkespersoner och rektorer genomförts. Analysen har hämtat inspiration från grundad teori, där empirin i hög utsträckning tillåts vägleda analysen. Resultat: Studien identifierar tre olika typer av gränslandsagerande av lärare och läraravlastande yrkespersoner: upprätthållande och tydliggörande av gränser, överskridande av gränser samt upprätthållande av intressesfär. Studien bidrar med två resonemang till litteraturen om gränslandsarbete vid inrättande av avlastande yrkesroller. Den hierarkiska styrningen av skolan skapar genom rektorer och dess koppling till lagstiftning relativt stabila officiella jurisdiktioner som bidrar till att gränslandskonflikter är mer undantag än regel. Dessutom tycks klientkännedom generera operationellt kapital för avlastande yrkespersoner, som i kombination med relativt självständig yrkesutövning kan få viktiga och givande roller skolan som professionell verksamhet.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Tillgång och konkurrens. Etablering av fristående gymnasieskolor på den svenska skolmarknaden
    (2018-07-03) Christoffersson, Axel; Åkesson, Wilhelm; University of Gothenburg/Department of Economics; Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik
    This thesis analyzes the determinants of entry of independent upper secondary schools following the Swedish school reform, introduced in 1992. We have used a cumulative logistic distribution function to find what characterizes municipalities that have at least one independent upper secondary school in 2016. During this time period a new equilibrium in the school market appears to have been established. We also complement this analysis by examining the entry process. We investigate what characterizes municipalities that received at least one upper secondary school between 2008 - 2010. We find that number of pupils in the municipality is the key factor that attracts establishment of these schools. Furthermore, our findings indicate that income inequality within a municipality increases the probability of independent school entry, raising concerns that the school law demanding equal opportunity to good education is not fulfilled. We also find that lower population density seems to attract independent upper secondary schools.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback