Browsing by Author "Claesson, Lisa"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Användning av bildstöd i förskolan(2024-10-10) Claesson, Lisa; Khallafi, Michelle; Nilsson, Marcus; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeStudien undersöker den allmänna användningen av den alternativa kompletterande kommunikationsformen (AKK) bildstöd på två olika förskolor. Syftet med studien är att undersöka hur bildstöd i den fysiska miljön påverkar kommunikationen på förskolan såväl som mellan barn och vuxen, och barn till barn. Metoden för studien är observation, och det valdes för att göra en kvalitativ studie som visar hur det egentligen är på förskolan för att få ett så sanningsenligt resultat som möjligt. Observationerna har genomförts under tre olika rutinsituationer på förskolorna, måltidssituation, påklädningssituation och samlingssituation. Under observationerna användes anteckningsmaterial, penna och block. Under båda observationerna var minst två personer på plats för att kunna få syn på olika delar och se saker ur olika vinklar. Under transkriberingen av resultatet kunde vi diskutera och renskriva vad vi hade fått syn på. Resultatet har analyserats i utgångspunkt med grund i tre teoretiska modeller, tillgänglighetsmodellen, sociokulturellt perspektiv och den proximala utvecklingszonen. Resultatet av studien visade hur och när bildstöd används, på ena förskolan fanns det mer bildstöd som användes i större utsträckning än på den andra förskolan. Det kan finnas flera anledningar till varför inte bildstöd används som till exempel brist på kunskap, men det varierar mellan de två förskolorna som är med i studien. Resultatet av studien visade också att bildstödet inte alltid sitter i barnhöjd och blir då inte tillgängligt för barnen att använda. Slutsatsen av undersökningen visade att bildstöd används på olika sätt och i olika utsträckning. Bildstöd kan användas i alla situationer och stödjer barns kommunikativa utveckling och bör användas mycket mer för att ge barnen flera olika sätt att kommunicera på.Item Tag Vara På Setvilan(2013-08-23) Claesson, Lisa; Arrhén, Ylva; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapTidigare forskning inom området aktiv/passiv vila mellan seten vid styrketräning ligger till grund för vårt val av ämne för kandidatuppsatsen. Styrketräning är något som ligger i tiden och därför behövs det forskning som visar hur en individ kan förändra sitt träningsupplägg till något som är effektivt för de mål som personen har med träningen, en faktor som går att påverka är setvilan. Den forskning som är utförd inom ämnet visar delade resultat, det finns positiva resultat för den aktiva återhämtningen men också studier som inte visar någon skillnad. Studien syftar till att undersöka hur två olika återhämtningsmetoder (aktiv och passiv återhämtning) som kan användas under setvilan påverkar utvecklingen av antalet repetitioner individen kan genomföra per set. Vår studie är utförd på nio personer, varav fyra var killar och fem var tjejer. Deltagarna medverkade vid tre olika testtillfällen där det första var för att testa 1RM i den benpressmaskin som skulle användas. Därefter följde två tillfällen där de utförde tre set med fem minuters vila mellan, därefter en lång vila på trettio minuter följt av ytterligare tre set med fem minuters vila. Vid det ena tillfällen tillämpade de en passiv återhämtning i vilan och vid det andra en aktiv återhämtning. Resultatet från vår undersökning visar att det inte finns någon signifikant skillnad mellan den passiva eller aktiva återhämtningens påverkan. Dock går det inte att genom denna studie helt utesluta en eventuell skillnad.