Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Claesson, Maria"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Datoranvändningen i skolan, som verktyg i skriv- och läsutvecklingen
    (Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006) Lundin, Anna; Claesson, Maria
    Abstract Arbetets titel Datoranvändningen i skolan, som verktyg i skriv- och läsutvecklingen Arbetets art Examensarbete LAU350 Institution Pedagogik och Didaktik Sidantal 46 Författare Maria Claesson och Anna Lundin Handledare Elisabeth Mellgren Examinator Niklas Pramling Tidpunkt Vårterminen 2006 Nyckelord Samspel, datorn som verktyg i skriv- och läsutveckling, pedagogens betydelse, kommunikation, lustfyllt lärande Bakgrund De senaste åren har vi kunnat läsa om den försämrade skriv och läsförmågan bland elever. Vi som blivande pedagoger anser att detta är skrämmande och vill få en fördjupad kunskap inom området. Vi är väldigt intresserade av barnens tidiga skriv- och läsutveckling och vi anser att det är ett av de viktigaste ämnena i de tidigare skolåren i grundskolan. Skriv och läsförståelse är en livsviktig kunskap i dagens samhälle. Informationsteknologin har förändrats och vi kommunicerar på alltfler olika sätt. Morgondagens samhälle kommer präglas ännu mer av datorer och IT. Skolan har i uppgift att utbilda eleverna till delaktiga och verksamma medborgare. Datorer är ett självklart arbetsverktyg i dagens samhälle och i skolan. Syfte Syftet med vår studie är att vi som blivande pedagoger skall få en ökad förståelse och kunskap inom ämnet skriv- och läsutveckling. Vi har undersökt pedagogens roll då datorn används som verktyg i skriv- och läsutvecklingen. I vår studie har vi valt att ha Arne Tragetons synsätt (2005) som utgångspunkt, då datorn integreras i undervisningen. Vi hoppas få större insikt i hur vi kan bemöta elever då datorn är integrerad. Metod Vi har gjort en kvalitativ studie där vi har studerat litteratur och intervjuat verksamma pedagoger. Intervjuerna har vi sammanställt, bearbetat och analyserat och diskuterat i förhållande till teorier och tidigare forskning. Slutsatser Ett resultat av vår studie är att vi blivit övertygade om att barn kan lära sig skriva och läsa genom att skriva. Tragetons grundtanke är att man ska gå ifrån läs och skrivutveckling till skriv- och läsutveckling. Resultaten visar på betydelsen av att pedagoger ska utgå ifrån varje enskild elev och anpassa undervisningen utifrån gruppens bästa, samt låta barnen skriva på sitt språk och utifrån sin egen värld. Datorn är idag ett verktyg som öppnar många nya möjligheter med dess alla funktioner och bör vara ett naturligt inslag i elevernas vardag.
  • No Thumbnail Available
    Item
    SKIRA SPETSAR En undersökning av spetsar från Föreningen Bohusläns Virkning
    (2017-06-28) Claesson, Maria; University of Gothenburg/Department of Conservation; Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvård
    The purpose of this study is to investigate the Bohusläns crochet associations aesthetics preferences. The subjects of this study were three binders with samples of crochet lace; four texts that can be related to the founder of the association and five newspaper articles about Bohusläns crochet association. The texts, the news articles and a number of samples, samples that were randomly selected, were examined in terms of colour, material, technique and subject. The lace patterns were also compered with laces in books about historic crocheting. The examination of the laces shows that the colours of the laces are mainly white and the techniques varies in difficulty. In the earlier binders were both objects that were crochet back and forth and in the round. In the newest binder all of the objects were crochet in the round. The debate about the aesthetics was mainly focused on the right material, craftsmen’s skills and patterns. Swedish flax was to be preferred and the leaders of the association reviewed the craftsmen’s work to improve it. Inspiration to new patterns was looked for in old samples at museums and in private collections. In those cases where colour were mentioned they talked about shiny white. On the basis of the result of this research, it can be concluded that laces from Bohusläns Crochet association were a part of the crochet tradition. The patterns of the laces were created in techniques that were popular at the time but also could be related to historic crocheting. The tradition of Bohusläns crochet lived on in the regional sloyd shop Bohusslöjd-konstfliten but in a more homogenized form with a few popular patterns. The debate about the aesthetics concentrated at how the associations had worked to improve the crochet tradition in Bohuslän. The debate was also about how they developed products that should attract the customers and be possible to sell. The craftsmen played a very important part in the success of Bohusläns crocheting association.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback