Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Cremona, Armando"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    ”Att vara gnällig är inte samma sak som kritisk, va?” En kvalitativ intervjustudie utifrån tre svensklärares utsagor och uppfattningar om källkritik och kritiskt tänkande
    (2015) Johansson, Lina; Cremona, Armando; Göteborgs Universitet/Institutionen för svenska språket
    Sammanfattning: ’Källkritik’ är ett begrepp som fått allt större betydelse i skolan och i läroplanen de senaste åren. Den föreliggande uppsatsens syfte är därför att undersöka tre svensklärares teoretiska och praktiska förhållningssätt till begreppen ’källkritik’ och ’kritiskt tänkande’. Studien analyserar hur lärarna säger att de uppfattar och arbetar med begreppen ’källkritik’ respektive ’kritiskt tänkande’ i svenskundervisningen; är det av betydelse för lärarna att separera dem åt eller kan de utan komplikationer sammanblandas? Dessutom diskuteras digitaliseringens roll i anslutning till begreppen ’källkritik’ och ’kritiskt tänkande’. Metoden består av kvalitativa intervjuer med tre yrkesverksamma högstadielärare. De besvarar frågor om vilka källor lärarna och eleverna vänder sig till, huruvida de själva granskar tryckta läromedel samt ger exempel på hur en lektion kan se ut, där det källkritiska respektive kritiska perspektivet står i fokus. Resultatet visar att lärarna inte gör en tydlig distinktion mellan begreppen ’källkritik’ och ’kritiskt tänkande’. Vid källkritisk granskning vänder sig eleverna oftast till internetkällor vilket bekräftar digitaliseringens växande roll i skolan. Enligt lärarna hämtar eleverna sina källor i första hand från Google Vad gäller läromedel är två av tre respondenter inte alls medvetna om att trycka läromedel inte längre källkritiskt granskas på förhand. Resultatet visar också att det behövs ett förtydligande av begreppen ’källkritik’ och ’kritiskt tänkande’ i svenskämnet för att såväl lärare som elever ska kunna ges samma möjlighet att lära sig. Läroplanen framhäver att skolan som institution ska förmedla kunskap om såväl källkritik som kritiskt tänkande. För att kunna arbeta mot skolans styrdokument behöver lärare hjälpmedel och redskap. Skolverket måste klargöra begreppens innebörd för att lärare ska känna en större trygghet i hur källkritik och kritiskt tänkande kan förstås i svenskämnet.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Ursäkta, skriver du imorgon eller i morgon? - En studie om samman- och särskrivning av fasta prepositionsfraser
    (2015-02-13) Cremona, Armando; University of Gothenburg/Department of Swedish; Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket
    Uppsatsen redogör för variationen i användningen av fasta prepositionsfraser inledda med i. I uppsatsen studeras sex ordpar, det vill säga den särskrivna och sammanskrivna formen för vissa utvalda ord, exempelvis imorgon/i morgon och igår/i går. Materialet är hämtat från korpussamlingar i Korp (se material och metod). Dessa prepositionsfraser har jämförts med varandra och över tid i tidsintervaller. Det äldsta materialet är nysvenska texter och det yngsta är hämtat från bloggtexter från korpusen sociala medier. Det nutida materialet har kompletterats med en enkätundersökning för att ta reda på hur gymnasieelever skriver dessa ord. Ett övergripande resultat för arbetet visar att bruket i det äldre materialet tenderar att föredra särskriven form medan det nutida materialet har en jämnare fördelning mellan särskriven och sammansatt form. Intressant är att sammansatt form är mer frekvent i sociala medier. Dessutom visar den historiska översikten att den särskrivna formen tenderar att gå mot sammanskrivning. Avslutningsvis förs en diskussion om hur man som lärare kan medvetengöra elevernas språkanvändning vilket även är ett centralt innehåll i läroplanen för svenskämnet.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback