Browsing by Author "Danielsson, Isak"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Increased revenues as the key for long-term success in Allsvenskan(2011-07-05) Danielsson, Isak; Grahm, Sofia; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBackground and research problem: Football is the most popular sport in the world and is influenced by stakeholders with different perspectives and interests. The problems with sporting and financial results are a much-debated issue in Sweden at the moment because the majority of all clubs in Allsvenskan have suffered a severe operational loss, which is becoming a serious threat to their existence. The sporting results have also got worse and Allsvenskan is rapidly falling on the UEFAranking. To change this negative trend, an increase in revenues among the Swedish clubs is necessary and this thesis will examine how this increase could be realised. Purpose: The purpose of this thesis is to identify the structure of revenues in the clubs in Allsvenskan today and what sources of revenues that have the best potential to increase. It will also be examined if the increase in revenues is the solution to reach the long-term goal that Allsvenskan shall be ranked amongst the top 15 leagues in Europe in 2020. Delimitations: This thesis treats Swedish football clubs in the premier division. Five clubs have been interviewed by which four are now playing in Allsvenskan and one has been relegated. Only male clubs are being examined and the focus lies on generation of revenues. Some comparisons are drawn with other leagues, in order to give the readers a better understanding of what others have done in order to reach a successful concept. Method: This thesis is based on primary data from seven qualitative interviews which have been analysed and compared with existing theories about generation of revenues in order to find a connection and possibilities of improvement. Results and conclusions: 52 per cent of the revenues in 2010 were assignable to advertising/sponsorship and match day revenues. Most of the revenues can somehow be assigned to the stadium and that is where the greatest potential of an increase in revenues lies. The solution is not the actual ownership of the stadium, but to obtain the rights for sales and advertisement at the stadium. The clubs should focus on increasing the revenues they are able to improve, based on their own conditions. In order to do the climb on the UEFA-ranking, increased revenues are essential and a change in the structure of how contributions are distributed would be favourable. However, that would result in a different type of league where a few clubs would be in top on a regular basis and there is a big disunity among the clubs whether this is worth aiming at. Further studies: The following issues would be interesting for further studies because they are also much debated at the moment and fairly unexplored: -‐ How are the costs distributed in the football clubs in Allsvenskan and what costs have the least connection to sporting success and can be reduced? -‐ Do revenues have a correlation with sporting success in other sports around the world? -‐ How would a change in taxation legislation affect football in Sweden and player salaries? -‐ How would a change in legislation concerning integrity and public control affect football and hooliganism?Item En Studie av ABB:s Interna M&A-Funktion -Hur är denna organiserad och vaför har de valt att ha en sådan funktion "in-house"?(2012-05-09) Danielsson, Isak; Ivarsson, Oskar; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBakgrund: Företagsförvärv och dess omkringliggande aktiviteter är ett fenomen som beskrivits i en mängd tidigare studier. M&A har alltmer kommit att utvecklas till ett strategiskt verktyg för icke-‐organisk tillväxt och många företag har valt att bilda interna funktioner för att hantera detta. Inom ABB finns just en sådan funktion, vilken bildades år 2000 och som därefter kontinuerligt expanderat. Denna funktion genomför aktivt en mängd förvärv årligen och investerade mellan år 2008 och 2010 två miljarder dollar på förvärv och sammanslagningar vilket ledde till 24 nya bolag inom koncernen. Syfte: Syftet med studien är att bidra med en närgående och explorativ observation av en funktion inom ABB som uteslutande sysslar med att organisera och genomföra M&A. Hur organiserar och genomför M&A-‐funktionen sina företagsförvärv och varför har ABB valt att ha en intern M&A-‐funktion när forskningen pekar på att merparten av alla förvärv är värdeförstörande är de frågeställningar som studien utgår från. Avgränsningar: Uppsatsen studerar närgående M&A-‐funktionen inom ABB, men gör inga jämförelser med andra företag varför heller inga generella slutsatser om hur en M&A-‐ funktion organiseras kan dras. Några slutsatser om hur mycket värde förvärven skapar för aktieägarna kan heller inte dras då en sådan ansats hade krävt en djupare analys av ett eller flera förvärvade företag och aktiekursens påverkan av andra omständigheter. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie på ABB:s interna M&A-‐funktion. Uppsatsen har tagit formen av en både deskriptiv och explorativ ansats. Den empiriska studien baseras på fem personliga intervjuer med personer anställda inom ABB:s M&A-‐funktion i Zürich. Empirin har sedan analyserats utifrån det framtagna teoretiska ramverket i uppsatsen. Slutsats: Arbetet med att genomföra ett företagsförvärv är inom ABB organiserat via en indelning i tre olika faser; strategi-‐, transaktions-‐ och integreringsfas. I de två inledande faserna finns institutionaliserade processer och rutiner som förenklar möjligheten att bibehålla den dynamiska förmåga som beskrivs i litteraturen och som enligt författarna anses avgörande för att kunna variera mellan rutinmässigt beteende och ad hoc-‐beteende. Denna förmåga saknas dock i integreringsfasen som i nuläget är starkt utpräglad av ett ad hoc-‐beteende. För att lyckas med strategin att nå tillväxt via förvärv så krävs det att ett företag har en intern och bestående M&A-‐funktion som på regelbunden basis genomför förvärv. Detta för att inom funktionen lyckas bygga upp den erfarenhet och ta fram de ramverk som är nyckelfaktorer för M&A-‐projektens framgång. Förslag på vidare forskning: Författarna tycker att det vore intressant att studera hur ABB:s aktieägarvärde har påverkats av alla de förvärv som genomförts sedan funktionens bildande år 2000. Intressant vore även att studera vilka skillnader som finns mellan ABB:s och andra företags tillvägagångssätt under en förvärvsprocess.