Browsing by Author "Dorls, Patrick"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Webbportaler i förskolan Pedagogers upplevelser av datormedierad kommunikation med vårdnadshavare(2016-02-22) Dorls, Patrick; IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi; IT University of Gothenburg /Applied Information TechnologyIdag har allt fler förskolor börjat att implementera webbportaler. Funktionsomfånget av dessa digitala plattformar varierar och därmed också möjliga användningsområden som doku-mentation, organisation, administration och kommunikation. Denna datormedierade kommunikation är av intresse i denna studie. Studiens syfte är att få en bättre förståelse för hur en webbportal kan användas för kommunikationen mellan försko-lan och hemmet. Följande forskningsfrågor har varit relevanta i detta sammanhang: Vid vilka tillfällen och i så fall varför väljer pedagogerna webbportalen för att kommunicera med vårdnadshavare?; I vilken utsträckning anser pedagogerna att webbportalen kan vara ett komplement till face-to-face kom-munikationen?; Hur upplever pedagogerna att användandet av webbportalen har förändrat kommuni-kationen mellan förskolan och hemmet?; I vilken utsträckning styr etiska aspekter pedagogernas val av kommunikationskanalen? Datainsamlingen omfattade tre semistrukturerade intervjuer med pedagoger som har erfaren-het med att använda webbportaler i förskolan. Utifrån studiens syfte valdes förskolor som använder webbportaler med fokus på dokumentation och som möjliggör datormedierad kom-munikation mellan pedagoger och vårdnadshavare. Pedagogernas upplevelser analyserades utifrån två teorier om datormedierad kommunikation: Media synchronicity theory (Dennis et al., 2008) och ICT succession theory (Stephens, 2007). Resultaten visar att pedagogerna anser webbportalen vara ett lämpligt verktyg för att infor-mera om den pedagogiska verksamheten och organisationen, men att den har sina begräns-ningar när en dialog med vårdnadshavare krävs. Respondenterna ser webbportalens roll som ett komplement till andra kommunikationskanaler och upplever att en kombinerad använd-ning av dessa kanaler har fördjupat dialogen med vårdnadshavare. Resultaten visar också att etiska aspekter spelar en stor roll för pedagogernas avvägningar för vilken kanal som ska an-vändas för att kommunicera med vårdnadshavare.