Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Dorls, Patrick"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Webbportaler i förskolan Pedagogers upplevelser av datormedierad kommunikation med vårdnadshavare
    (2016-02-22) Dorls, Patrick; IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi; IT University of Gothenburg /Applied Information Technology
    Idag har allt fler förskolor börjat att implementera webbportaler. Funktionsomfånget av dessa digitala plattformar varierar och därmed också möjliga användningsområden som doku-mentation, organisation, administration och kommunikation. Denna datormedierade kommunikation är av intresse i denna studie. Studiens syfte är att få en bättre förståelse för hur en webbportal kan användas för kommunikationen mellan försko-lan och hemmet. Följande forskningsfrågor har varit relevanta i detta sammanhang: Vid vilka tillfällen och i så fall varför väljer pedagogerna webbportalen för att kommunicera med vårdnadshavare?; I vilken utsträckning anser pedagogerna att webbportalen kan vara ett komplement till face-to-face kom-munikationen?; Hur upplever pedagogerna att användandet av webbportalen har förändrat kommuni-kationen mellan förskolan och hemmet?; I vilken utsträckning styr etiska aspekter pedagogernas val av kommunikationskanalen? Datainsamlingen omfattade tre semistrukturerade intervjuer med pedagoger som har erfaren-het med att använda webbportaler i förskolan. Utifrån studiens syfte valdes förskolor som använder webbportaler med fokus på dokumentation och som möjliggör datormedierad kom-munikation mellan pedagoger och vårdnadshavare. Pedagogernas upplevelser analyserades utifrån två teorier om datormedierad kommunikation: Media synchronicity theory (Dennis et al., 2008) och ICT succession theory (Stephens, 2007). Resultaten visar att pedagogerna anser webbportalen vara ett lämpligt verktyg för att infor-mera om den pedagogiska verksamheten och organisationen, men att den har sina begräns-ningar när en dialog med vårdnadshavare krävs. Respondenterna ser webbportalens roll som ett komplement till andra kommunikationskanaler och upplever att en kombinerad använd-ning av dessa kanaler har fördjupat dialogen med vårdnadshavare. Resultaten visar också att etiska aspekter spelar en stor roll för pedagogernas avvägningar för vilken kanal som ska an-vändas för att kommunicera med vårdnadshavare.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback