Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Dreifeldt, Mirjam"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Blivande svensklärares litterära verktygslåda: En studie i litteratururval på ämneslärarprogrammet i svenska.
    (2015) Sundström, Jessica; Dreifeldt, Mirjam; Friberg, Linn; Göteborgs Universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
    Denna uppsats problematiserar och behandlar det spänningsfyllda förhållandet mellan bildning och utbildning. Med utgångspunkt i litteraturlistor hos fyra lärosäten i Sverige som bedriver lärarutbildning, undersöks med kvantitativa metoder om det går att skönja en (inofficiell) kanon. Detta utgör också uppsatsens övergripande fråga och syfte. Därefter resoneras det kring hur detta urval förhåller sig till teorier kring bildning och kanon samt rådande forskning inom fältet. Resultatet av undersökningen visar på att det går att tala om en kanon inom lärarutbildningen som skiljer sig från tidigare etablerade former som härrör till en mer traditionell sådan. Framförallt består den rådande kanon idag av svensk 1900-talslitteratur, en kanon som också traderar en monokulturell skola präglad av, och formad i, en västerländsk kontext. Vidare problematiseras också konsekvenserna av lärarutbildningens litteraturval för den pedagogiska verksamheten i stort, som innefattas häri. I och med att lärarutbildningen är arenan där kommande lärare formas, bildas och utbildas går det av litteraturvalen att skönja en yrkesinstrumentell användning, baserad på kommande yrkesroll, som påverkar litteraturundervisningen även i grund- och gymnasieskolan. Därmed kan vi se att bildning, utbildning och kanon genomsyrar litteraturanvändning och urval på alla nivåer inom utbildningsväsendet.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Det kommer en dag, när vi alla biter försiktigt i brödet. En studie av motivet tänder i svensk arbetarlitteratur utifrån ett intersektionellt och litteraturdidaktiskt perspektiv
    (2015-06-05) Dreifeldt, Mirjam; Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion; University of Gothenburg/Department of Literature, History of Ideas, and Religion
    The purpose of this text is to show how social class is (re)produced and created in the short stories”Draksådd” by Maria Sandel and Ivar Lo Johanssons ”Nya tänder” from Statarna I and to point out ways that the short stories may be useful from an Educational Perspective. Maria Sandel was the first (recognized) female author to write in the genre of Working-Class Literature in Sweden and Ivar Lo-Johansson is a recognized authorship who is most famous for his novels portraying Statarna. The analysis focuses on how the teeth motif is portrayed in the short stories. My analysis proves how the teeth motif is important in portraying the construction of class. In their works this text will account for a new insight into the motif and how teeth, or lack of teeth plays an important part in the identity as Working Class. Educational research that involves Swedish Working Class Literature in high school is unusal. Therefore this thesis gives important new knowledge into ways that it may be productive. Using the analysis as a base for a reflexion of how the short stories could be used in the classroom and shows that the students ability to apply an intention , meta-cognitive and subject oriented reading is important for the readers reception of the text.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback