Browsing by Author "Dubos, Eva-Lena"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item BARNS UTSATTHET FÖR VÅLD OCH KRÄNKNINGAR I VARDAGEN En kvalitativ intervjustudie med barns röster om våld och kränkningar online och offline(2023-06-28) Dubos, Eva-Lena; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyftet med denna studie är att bidra med ytterligare kunskap kring barns utsatthet för våld och kränkningar i vardagen såväl online som offline, samt öka förståelsen för hur barn uppfattar sin utsatthet och möjlighet att berätta om det för en vuxen på skolan. Vidare undersöks om det framkommer någon skillnad i hur flickor respektive pojkar talar kring dessa frågor. Teori: För att kunna fokusera barns egna röster, deras agens samt aktörskap, används barndomssociologi som ramverk. För att kunna problematisera kring kön i analysen används även genus som begrepp. Metod: I studien används kvalitativ intervjustudie som metod för att på bästa sätt kunna fånga barnens egna röster samt perspektiv. Analysmetoden utgörs av tematisk analys för att på ett utforskande och flexibelt sätt, identifiera olika teman och mönster i den insamlade datan. I studien intervjuades arton barn från två olika skolor och kommuner i Västsverige. Tio flickor respektive åtta pojkar deltog på frivillig basis. Resultat: Efter utförda intervjuer med arton barn på två olika skolor, visar resultatet att barnen generellt talar om våld som något uteslutande fysiskt medan kränkningar och psykiskt våld beskrivs som något som skadar psykiskt. Våld beskrivs som direkta handlingar och kränkningar som indirekta handlingar. Våld är mindre vanligt i barnens vardag med undantag för så kallade skojbråk mellan pojkar. Kränkningar är desto vanligare och drabbar oftare flickor. Trots detta upplever barnen att de vuxna i skolan främst reagerar på samt arbetar förebyggande mot våld. Utifrån ett genusperspektiv framkommer ingen större skillnad i hur flickor respektive pojkar talar kring frågeställningarna. Däremot blir det synligt i barnens berättelser att de tillsammans formar och reproducerar klassiska könsmönster samt normer. Att bryta mot dessa normer ökar risken för att bli utsatt för våld och främst kränkningar.Item SEXUELLA ÖVERGREPP PÅ BARN En systematisk översiktsstudie kring olika aspekter av det förebyggande arbetet i förskolor och skolor mot sexuella övergrepp på barn(2022-10-19) Dubos, Eva-Lena; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyftet med denna översiktsstudie är att ta reda på hur forskningen ser ut kring det förebyggande arbetet i förskolor och skolor mot sexuella övergrepp på barn. Även professionellas kunskap kring ämnet samt barnens möjlighet till att berätta om övergrepp och att bli trodda är en del i studiens syfte. Anledningen till studien är att bristen på forskning ofta pekas ut som bidragande faktor till att kunskapen bland de professionella inom förskola och skola kring ämnet uppfattas som låg. Metoden som använts i studien är kvalitativ innehållsanalys där olika teman identifieras och presenteras i resultatet. Sammanlagt presenteras sex olika teman och resultatet i studien visar på olika yttre faktorer som både påverkar barnens möjligheter att bli hörda och trodda samt hur det förebyggande arbetet antas av de professionella och genomförs. Bristen på kunskap hos de professionella är framträdande, likaså en oklarhet kring olika begrepp. Vidare framträder skillnader nationellt och internationellt gällande användandet av olika förebyggande program. I likhet med tidigare rapporter och forskning visar även denna studie på bristen av forskning med barnen i fokus. Vidare forskning kring olika aspekter av detta svåra ämne är efterfrågad samt att kunskapen hos de professionella bör ökas. Detta för att få till stånd ett effektivt förebyggande arbete i verksamheterna, som även tar i beaktning barnens möjlighet till att bli hörda och trodda då de berättar om övergrepp.