Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Eberius, Anton"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Auktoritet – En nödvändighet
    (2023-06-08) Eberius, Anton; University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design
    Lärarens roll som auktoritet i klassrummet är något som alltid har varit närvarande, är närvarande och som också kommer att vara närvarande i framtiden. Syftet med studien är att undersöka vad några verksamma legitimerade lärare i ämnet slöjd har för uppfattning om auktoritet som begrepp, hur lärarens roll som auktoritet i klassrummet legitimeras samt om det finns tillfällen där det anses vara legitimt att agera auktoritärt. Teorin som används i studien är Max Webers (1983) auktoritetsteori. I studien presenteras relevant sammanställd tidigare forskning om hur lärare skapar auktoritet i klassrummet samt hur synen på auktoritet inom skolan har förändrats i takt med samhällets utveckling. Studiens ansats är kvalitativ och använder sig av en semistrukturerad intervjumodell, vilket presenteras genom tematisk analysmetod. Fyra framtagna teman presenteras i studiens resultat: Med auktoritet menas ordning och reda, Vikten av att bygga relationer, Lärare legitimerar sin auktoritet genom karisma och Är elevens säkerhet i fara är det tillåtet att vara auktoritär I studiens resultat framkommer att lärares syn på auktoritet som begrepp är positivt. Att lärare anser det vara en individuell uppgift att skapa auktoritet vilket sker genom att relationer byggs mellan lärare och elev samt att läraren uppvisar karisma. Slutligen visas i resultatet att om läraren upplever att det finns en risk för personskador är det tillåtet att agera auktoritärt för att förhindra att en skada uppstår.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Auktoritet inom skolans värld En forskningsöversikt om auktoritetsförhållandet mellan lärare och elev
    (2022-05-03) Eberius, Anton; Ricklund, Malin; University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design
    Hur en lärare ska agera och verka inom ett klassrum har de flesta en åsikt om, ofta grundas åsikterna utifrån den egna skolgången. Synen på hur den svenska skolan ska vara utformad och vilken auktoritet en lärare ska ha berör allmänheten. Synen på auktoritet inom skolan har inte varit konstant utan har förändrats i takt med samhällets utveckling. Syftet med denna forskningsöversikt är att undersöka vad tidigare forskning säger om lärares auktoritet inom skolan samt hur lärares auktoritet påverkar och uppfattas av elever. Forskningsöversikten utgår ifrån följande frågeställningar: Vad säger tidigare forskning om auktoritet utifrån ett lärarperspektiv? Vad säger tidigare forskning om auktoritet utifrån ett elevperspektiv? Forskningsöversiktens resultat visar dels att lärarens auktoritet påverkas om läraren besitter eller saknar vissa egenskaper, dels att elever ställer krav som behöver tillgodoses av läraren för att eleverna ska legitimera läraren som auktoritet. Vidare visas att läraren som individ har stora möjligheter att påverka dess individuella auktoritet samtidigt som den visar att auktoritetsförhållandet utgår ifrån den rådande samhällsordningen. Avslutningsvis diskuteras den individuella möjligheten till skapandet av auktoritet samt auktoritetsförhållandet mellan lärare och elev där vi som studerar till lärare får ta del av de båda sidorna.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback