Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Eckerstein, Julia"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Gränskontroll – pedagogisk diskurs som villkor för deltagande vid svenska folkhögskolors musiklinjer
    (2025-03-03) Eckerstein, Julia
    The area of study for this thesis is the music profile courses at Swedish folk high schools. The folk high school is a free education form for adults, and the study departs from the problem area of skewed participation at artistic profile courses at these institutions. The aim of the thesis is to produce knowledge on conditions for participation at music programs at Swedish folk high schools. The thesis’s theoretical point of departure is Bernstein’s theory on social reproduction through education, and specifically the concepts of pedagogic device, pedagogic discourse, classification and framing. Through Bernstein’s theoretical lens, conditions for participation are understood as discursive effects being produced by pedagogic discourse. Data for the project has been produced through audiovisual synchronous focus group interviews with music teachers and students, respectively, at nine different folk high schools. Interviews were transcribed and analysed through critical thematic analysis. The results show that conditions for participation are produced in three ways. Through: 1) external discourses that regulate possibilities for formulation of music program education, 2) principles for identity formation, especially principles centred around strongly classified genre categories and weakly classified conceptions of school and leisure, and 3) admission criteria that are centered around teachers’ conceptions of musical genre and/or applicants’ personalities. Through the analysis, music programs are categorised into three different pedagogic discourses. Although different, the three pedagogic discourses share similarities which means that the conditions for participation are produced in all pedagogic discourses, albeit to varying degrees. The boundary control that operates in the constitution of the pedagogic discourses simultaneously constructs ideals for a student who matches the education. All three pedagogic discourses emphasise personality-centred admission criteria. Furthermore, three external discourses intersect in the construction of these criteria, amplifying their importance.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Medierande Musikteori – en sociokulturell studie om före detta estetelevers förhållande till musikteori och gehör
    (2011) Eckerstein, Julia; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Syftet med studien är att med ett sociokulturellt perspektiv skapa kunskap om hur personer som gått estetiskt program med musikinriktning på gymnasiet upplever att deras förhållande till musikteori och gehör har förändrats efter avslutade studier. Studien utgår från hypotesen att musikers förhållande till musikteori och gehör är avhängigt det sammanhang inom vilket de musicerar. Förutsatt att sammanhanget förändras i och med avslutade gymnasiestudier, kommer även förhållandet till musikteori och gehör förändras. Huvudfrågor för uppsatsen är: ”Vilken syn på gymnasieskolans ämne Gehörs- och Musiklära har estetelever efter avslutade gymnasiestudier?” och” hur kan detta problematiseras ur ett musikpedagogiskt perspektiv?” Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer med sex stycken före detta estetelever. Resultaten av undersökningen tolkas med hjälp av ett sociokulturellt perspektiv. Resultat: Studien visar att fem av sex respondenter upplever att deras förhållande till musikteori och gehör har förändrats sedan de gick ut gymnasiet. Detta beror till stor del på att villkoren för musicerande förändras när man inte har en lärare som leder det musikaliska arbetet. Utan lärare tvingas de före detta eleverna själva identifiera och lösa problem som kan uppstå i musicerandet och i kommunikationen med andra musiker, vilket leder till att de börjar använda sig av ett musikteoretiskt språk. Studien har betydelse för hur läraren kan förstå och förhålla sig till elever i musikteori- och gehörsundervisning på gymnasiets estetiska program.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback