Browsing by Author "Ehrling, Sara"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna(Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, 2013-01-28) Avril, Chloé; Ehrling, Sara; University of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL); Göteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)Inom ramen för detta projekt har två tvärspråkliga kurser med inriktning mot litteratur och genus skapats, SPL131 och SPL132. Vi ville genom projektet samla den pedagogiska och ämnesmässiga kompetens kring genusfrågor som redan fanns inom olika språkämnen. Detta skulle gynna både studenter och lärare. Studenterna skulle erbjudas ett ökat kursutbud och lärarna skulle få möjlighet att lära av varandra och dela pedagogiska och teoretiska erfarenheter i ett nybildat, tvärspråkligt lärarlag. Projektidén föddes 2009 när flera språkinstitutioner slogs samman till en, Institutionen för Språk och Litteraturer (SPL). Sammanslagningen gjorde det lättare att samarbeta över ämnesgränserna. Likväl kvarstod utmaningen att balansera de vidgade perspektiv som samarbetet mellan olika språk kan innebära mot en fortsatt god specialisering för studenterna inom de olika språken. Vi har inom de kurser som skapats försökt ta oss an denna utmaning på ett nytänkande sätt. Samverkan har utgått från ett gemensamt tema, ”genus”, och lärarlaget har arbetat aktivt med såväl co-teaching som peer-coaching. Studenternas perspektiv och bildning har vidgats. Kurserna har på ett unikt sätt kombinerat språkspecifik färdighetsträning med språkområdesövergripande undervisning och samtal kring samspelet mellan litteratur, språk och kulturell kontext genom tiderna.Item De Inconexis Continuum - A Study of the Late Antique Latin Wedding Centos(2011-05-06) Ehrling, SaraThe kind of literature that is called cento is studied in this thesis with a special focus on two late antique Latin wedding poems, Cento Nuptialis written by Ausonius in the late 4th century A.D., and Epithalamium Fridi probably written in Carthage some hundred years later. These two poems are the only late antique Latin centos which belong to the same genre; they are therefore investigated with the aim of showing how centos belonging to the same genre may relate in different ways to both their text of origin and their genre. The method used is based on the belief that centos are best described as ‘open works,’ with a wide ‘field of possibilities.’ In the analyses a hermeneutical approach is applied, and the Model Reader’s interpretations are in focus. The two wedding centos relate in different ways to text of origin and genre. Associations which forecast the events of the part of the poem called Imminutio, a ‘notion of combat’, and the double circumstances lying behind the composition of the poem are found crucial for the interpretation of Cento Nuptialis. The humour of the Imminutio part is explained as a result of incongruity between cento, text of origin and genre-expectations. In Epithalamium Fridi, it is shown that the text of origin is sub- ordinated to the panegyric scope of the epithalamium of occasion. Some general conclusions are cautiously suggested. These concern: various kinds of reinterpretation of the text of origin through the lens of a cento; different kinds of guidance for the interpretation of a cento; and different functions for which centos may be particularly apt, e.g. subversive and humorous poems.