Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Eklund, Filip"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Socialt blandat boende i Frihamnen
    (2019-03-19) Eklund, Filip; Thisell, Hanna; University of Gothenburg/School of Public Administration; Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan
    Bakgrund: Urbaniseringen ökar ständigt och idag bor mer än hälften av jordens befolkning i städer vilket innebär stora utmaningar för städerna i form av att utvecklingen är hållbar och långsiktig. Göteborg beskrivs som en av Europas mest segregerade städer. I Frihamnen driver Göteborgs Stad ett stadsbyggnadsprojekt som, trots bostadsmarknadens komplexitet och förändrade förutsättningar för samhällsstyrning, har lyckas med någonting ovanligt: att satsa på social hållbarhet inom den bostadspolitiska sektorn. Syfte: Syftet med studien är därmed att skapa en djupare förståelse för hur Göteborgs Stad går tillväga för att nå kollektiva mål i form av socialt blandat boende inom bostadspolitiken där kontexten kräver samverkan mellan privata och offentliga aktörer. Därigenom vill vi förklara vad som möjliggjorde det lyckade utfallet i Frihamnen. Metod: Vi har tillämpat fallstudiedesign för vår kvalitativa studie där datainsamlingsmetoden har bestått i semistrukturerade intervjuer, observationer samt genomgång av diverse skilda dokument som berör fallet Frihamnen. Resultat: Resultatet visar att Göteborgs Stad har haft ett förmånligt utgångsläge i och med att kommunen äger attraktiv, centralt belägen mark samt att kommunen har arbetat fram verktyg som har visat sig vara effektiva för processen. Slutsats: Frihamnenprojektet är tydligare politiskt styrt än tidigare projekt. De mest centrala verktygen Göteborgs Stad har använt har visat sig vara visionen, ägardirektiven för Älvstranden Utveckling AB samt markanvisningstävlingen. Därutöver har kommunen haft flera betydande resurser till sitt förfogande som gett ett förmånligt förhandlingsläge i den höga graden av interagerande som projektet präglats av.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Socioekonomiska och Demografiska Faktorers Påverkan på Adoptering av Miljösubventioner - En Studie om Adoptionen av Ladda-Hemma-Stödet i Sverige mellan 2018 och 2021
    (2021-07-02) Eklund, Filip; Thornander, Oscar; University of Gothenburg/Department of Economics; Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik
    Several studies have shown that there has been a change in the climate on earth because of how people have been living. One of the activities that have had a large negative impact on the climate is the use of cars running on fossil fuels. In 2018 the “charge-at-home” subsidy was introduced in Sweden to expedite the transition to electric cars to lower the negative impact of transportation on the earth’s climate. The introduced subsidy lowers the cost of installation and material for newly bought charging stations both for private persons and organizations between 2018 and 2021. Multiple studies have investigated the impact of various introduced subsidies on getting the effect on transition. However, there exists a gap in how subsidies are adopted differently in societies, by who and where. This study is, consequently, investigating how the charge-at-home subsidy has been adopted in Sweden differently by different municipalities and why this might have been the case. The result of the study shows that there have been big differences in how Charge-at-home subsidy in Sweden has been adopted by different municipalities between 2018 and 2021. The differences are in some cases as large as several hundred Swedish crowns per citizen between municipalities. Further, a number of variables seem to explain these differences, as for instance, educational level, urban environments, immigrants, living situation, charging infrastructure and the already existing proportion of chargeable cars. The result of the study shows that variables such as the educational level, the public charging infrastructure and the share of rechargeable cars within a municipality all have a positive significant effect on the amount of subsidies received.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback