Browsing by Author "Ekman, Karin"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item "Jag hatar GUL." En lärplattform med utvecklingspotential(2015-03-13) Ekman, Karin; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitetSyfte: Syftet med detta arbete är därför att undersöka om användningen av Göteborgs Universitets lärplattform, i fortsättningen kallad GUL, har förändrats sedan 2010 och vad som kan göras så att den bättre möter lärarnas behov. Teori: Utgångspunkten ligger i tidigare forskning om attityder till teknikanvändning och användning av lärplattformar inom högre utbildning. Metod: Materialet består av svar från en enkät som skickades ut 2012 till undervisande personal på Göteborgs Universitet. Resultat: En betydande majoritet av respondenterna använder GUL och de använder flera av funktionerna och de loggar in i GUL flera gånger i veckan. De ser en nytta med lärplattformen men uttrycker samtidigt en irritation, som tyder på att de inte upplever den som användarvänlig, vilket minskar användbarheten. Lärplattformen fyller dock ett visst pedagogiskt behov hos lärarna genom att bland annat underlätta kommunikationen med studenterna. Det sociala inflytandet verkar ha stor påverkan på användningen. En majoritet av respondenterna är även positivt inställda generellt till att använda IT-verktyg i samband med undervisningen och anser att IT både har positiva effekter på studenternas lärande och på sin egen pedagogik. Att de mer interaktiva verktygen inte användes i större utsträckning beror troligtvis på att GUL upplevs av många som krånglig och inte särskilt användbar. En utveckling av lärplattformen borde sikta mot att öka den upplevda användbarheten samt att på Lärosätesnivå arbeta mer med de underlättande faktorerna i form av support och utbildning – gärna i kombination med kollegiala samtal om hur man bäst använder verktygen för att få ut så mycket lärande som möjligt. Det finns även ett behov av fortsatt forskning på området. Vilka är behoven av lärplattform och hur skiljer sig de mellan olika fakulteter? Hur stort är, och vad innebär till exempel det sociala inflytandet?Item Making sense of sensing: Learning through Maker-based Civic Engagement(2022-03-02) Ekman, KarinIn the last decade or two, initiatives engaging the public in scientific activities have become increasingly popular. For example, in air pollution monitoring with Do-it-Yourself (DIY) low-cost sensors. It is a relatively new practice that emerged due to the falling costs of sensor technology and components, combined with enhanced access to communities for sharing information and support. The engagement in DIY monitoring is here described as a maker-based civic engagement where collective action towards civic goals is reached through a peer-based, interactive, and social practice adopted from the culture of the maker movement. Through a multi-sited ethnography this dissertation contributes with two perspectives on DIY monitoring; how an institutionally organized initiative perceives outcomes of public engagement and how a grassroot civic mobilization initiative acts and learns while DIY monitoring. The sites cover two approaches to involve people: top-down as an institutionally organised public engagement and bottom-up as a grassroot-driven civic engagement. To unpack the creation and sharing of meaning in this empirical setting, I draw on research on productive and exploratory dialogue, combined with research on online communities where people collectively engage in meaningful participation. The institutionally organized initiative plans for public participation and wants to influence people. However, they prioritize getting sensors up and running since not knowing how to address issues of empowerment. The members of the grassroot initiative do not engage in building common community knowledge around issues of air pollution the way the institutionally organised project wants. Instead, their civic and collective actions are intended to generate hyperlocal, open, real-time air pollution data and ensure that data will continue to be delivered. The maker-based civic engagement seen in this dissertation enables a specific form of interest-driven learning. The maker-based social media setting allows meaningful participation where members make sense of sensing through exploratory dialogues and scaffolding common community knowledge. This dissertation suggests that establishing social relationships through non-productive and purely social conversations may be of substantial value for the meaning that participants ascribe to participation in a community.