Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Eliasson, Magnus"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Knowledge Management - En studie av faktorer för implementering av IT-stödd Knowledge Management i en organisation
    (1999) Nesic, Dragan; Eliasson, Magnus; Göteborg University/Department of Informatics
    I denna uppsats undersöker vi vilka faktorer som påverkar en organisation när det gäller dess kunskapshantering (Knowledge Management). De frågor vi har ställt är: * Vilka faktorer påverkar en organisation när de skall managera sin kunskapsutveckling? * På vilket sätt påverkar dessa faktorer kunskapsutvecklingen? * Kan modern informationsteknologi hjälpa kunskapsutvecklingen i det studerade företaget? De verktyg som används vid arbetet är framförallt intervjuer, observationer och analys av sekundär data. De slutsatser vi har tagit av det material vi har haft tillgång till är att storlek, tid, resurser och motivation är kritiska faktorer för en organisations kunskapsutveckling.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Matkulturer och mattraditioner. En litteraturstudie om matvalens påverkan på hem- och konsumentkunskapsundervisningen
    (2022) Eliasson, Magnus; Cederfeldt, Angelica; Andersson, Nathalie; Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
    Främjar undervisningen i hem-och konsumentkunskap en positiv syn på mat och de olika kulturer som finns hos de olika eleverna? Är lärarens inverkan på elever positiv, eller kan läraren ha en negativ inverkan på elevernas upplevelser eller tankar om mat? Elever från olika länder och kulturer har skilda uppfattningar om vad som är normativt i ett samhälle efter livserfarenheter som fås av släkt och närstående när det kommer till matkultur och mattraditioner. Som lärare i skolämnet hem- och konsumentkunskap behöver man säkerställa att eleverna får de bästa förutsättningarna för att aktivt kunna, men också vilja delta i undervisningen. Skolan kan därför agera en social mötesplats för elever där deras värderingar och kulturer under trygga former kan få växa och utvecklas. Således kan skolans verksamhet också ses som en plats som influerar elevers sociala och kulturella utveckling. I denna litteraturstudie undersöks hur elevers egenvalda matval påverkar de mattraditioner och matkulturer som eleven på olika sätt involveras i, både i hemmet, i skolan eller under andra tillfällen. Det kommer även lyftas hur dessa egenvalda matval bör hanteras i hem- och konsumentkunkapsundervisningen.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback