Browsing by Author "Emanuelsson, Helena"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Bedömning av funktionell förståelighet hos barnnormering och validering av Intelligibility in Context Scale på svenska(2020-11-20) Anrep-Nordin, Elin; Emanuelsson, Helena; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and PhysiologyFöreliggande studies syfte var att normera och validera den svenska versionen av skattningsformuläret “Intelligibility in context scale” (ICS), som är ett material för att bedöma hur förståeligt ett barn är i olika sammanhang. Deltagarmaterialet (samtyckesblankett, ICS-formulär, frågeformulär) distribuerades till vårdnadshavare via förskolor och skolor. Totalt deltog 319 svensktalande barn utan hörselnedsättning, varav majoriteten (n=266) utgjorde referensgrupp. Den kliniska gruppen (n=47) bestod av redan insamlat material (16 videoinspelningar och 47 ICS-formulär) från två andra studier. Deskriptiv statistik framtogs och jämförelse genomfördes mellan kontrollgruppen och den kliniska gruppen. I studiens valideringsprocess användes transkriptioner som resulterade i ett förståelighetsmått som korrelationsberäknades med ICS-poäng. Resultaten visade signifikanta skillnader mellan kontrollgruppen och kliniska gruppen. En måttlig korrelation mellan ICS-poäng och förståelighetsprocent. Studien har bidragit med medelvärden, standardavvikelser och percentilvärden på ICS för svensktalande barn mellan 3:2-9:1 år.