Browsing by Author "Emanuelsson, Ingemar"
Now showing 1 - 11 of 11
- Results Per Page
- Sort Options
Item Alternativkurser och utbildningskarriärer : en uppföljningsstudie genom högstadiet och gymnasieskolan(Stockholm: Inst för pedagogik, 1989) Emanuelsson, Ingemar; Murray, ÅsaItem Intelligensförändringar under ett kvartssekel : jämförelser mellan trettonåringar prövade 1961, 1966, 1980 och 1985(Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, 1989) Emanuelsson, Ingemar; Svensson, AllanItem Sjunker intelligensnivån? : en jämförelse mellan trettonåringar testade 1961, 1966 och 1980(Göteborgs universitet, Pedagogiska institutionen, 1983) Emanuelsson, Ingemar; Svensson, AllanItem Specialpedagogiskt stöd, till vem och hur? Rektorers hantering av policyfrågor kring stödet i kommunala och fristående skolor(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2011-02-23) Giota, Joanna; Emanuelsson, Ingemar; Göteborgs universitet; University of GothenburgThe general aim of the present study was to explore how head teachers (N = 683) for older students and head teachers (N = 250) for younger students in Swedish compulsory schools (community ruled and free schools) describe handling procedures of special education issues in their schools. Two questionnaire surveys on such issues were conducted during the spring term of 2008 among head teachers in a nationally representative sample of schools. Questionnaire answers from the head teachers show that even though the most common type of special support measure is that students are supported by special education teachers in regular classes/groups, the overall picture that emerges is that the ‘old traditional ways’ in special education support giving are still the most common. Social background and context as well as schoolwork content and teaching habits are judged as key factors behind the students’ difficulties and need for special education support. In general, however, school problems and students’ difficulties seem still to mainly be seen as caused by student characteristics and disabilities rather than as shortcomings of school and teaching. Differences in head teacher answer profiles, and how special education issues are handled in community ruled and free schools, could be identified. Such school profiles are also discussed as part of further study planned, where they will be compared to individual data on school experience, and learning data, which are available from the same schools as the head teachers approached.Item Svagbegåvade i vanlig skola : en uppföljning genom högstadiet och gymnasieskolan(Stockholm: Inst för pedagogik, 1990) Emanuelsson, Ingemar; Sonnander, KarinItem Svagbegåvade i vanlig skola: skolerfarenheter och inträde på arbetsmarknaden(Nordisk tidskrift for spesialpedagogikk, 1993) Sonnander, Karin; Emanuelsson, IngemarItem Svagbegåvades inträde på arbetsmarknaden : en uppföljning till 23 års ålder av svagbegåvade elever i vanlig skola(Stockholm: Högskolan för lärarutbildning Institutionen för pedagogik, 1993) Emanuelsson, IngemarItem Utvärdering genom uppföljning av elever Ett nytt individualstatistikprojekt(Stockholm: Högskolan för lärarutbildning, Institutionen för pedagogik, 1979) Emanuelsson, IngemarItem Utvärdering genom uppföljning av elever. I Longitudinella studier och utbildningsplanering.(Stockholm: Skolöverstyrelsen, 1984) Emanuelsson, IngemarItem Utvärdering genom uppföljning av elver De första datainsamlingarna(Stockholm: Högskolan för lärarutbildning Institutionen för pedagogik, 1981) Emanuelsson, IngemarItem Vad betyder ålder i klassen? enkätsvar och skolmognadsbedömningar relaterade till födelsemånad(Stockholm: Högskolan för lärarutbildning , Institutionen för Pedagogik, 1985) Emanuelsson, Ingemar