Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Emilsson, Dan"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Hoppa, dansa, gör vad du vill - en studie om skolans delaktighet i elevers fysiska aktivitet
    (2007) Emilsson, Dan; Andersson, Robert; Hellstedt, Mattias; Göteborg University/Department of Sociology
    Lately we have been drowning in reports on youth's lack of physical activity and what consequences it may have. As future teachers in physical education we believe that we have a great responsibility ahead of us working with these questions together with our future students. The purpose with this essay was therefore to try to find tools and strategies to help youths to be more active, both in school and on their free time. We also wanted to look in to how schools in Gothenburg work with these important questions. We tried to achieve this purpose by interviewing a number of headmasters to find out how their schools work with this. In our essay we also have listed a number of already existing projects in this field. Our result shows that the schools were surprisingly active and these kinds of questions have a high priority, and in addition to the schools own projects there are a whole lot of other projects on both local and national level for schools to participate in. The relevance for us as future teachers is in our minds obvious, especially for us as physical education teachers. We tried to get inspiration and ideas on how to work with these questions and also get insight in the real world. To get children to be more active and aware on the importance of these questions might be our most important task as future teachers. We have also come up with some ideas on our own on how to get students more active, both in school and on their own free time.
  • No Thumbnail Available
    Item
    "Nämen såhär ... X, vem bryr sig?" - en diskursanalytisk studie av elevers uppfattningar kring sina IG/F
    (2014-02-20) Emilsson, Dan; Sigvardsson, Johan; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
    Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka om elever med IG/F reflekterar över sina betyg och hur de i så fall förklarar dem. Teori: I uppsatsen används diskursanalys som forskningsansats med speciellt fokus på diskurspsykologi vilket är den ansats arbetet huvudsakligen utgår från. Diskursanalys kan sägas bestå av tre inriktningar, Diskursteori, Kritisk diskursanalys och Diskurspsykologi. Dessa tre är alla socialkonstruktionistiska angreppsätt har följande fyra premisser eller utgångspunkter gemensamt: - En kritisk inställning till självklar kunskap - Historisk och kulturell specificitet - Samband mellan kunskap och sociala processer - Samband mellan kunskap och social handling Metod: Diskursanalys är en kvalitativ metod, men med en del variation från klassiska kvalitativa metoder, skillnaderna och undersökningens metoder redovisas i detta kapitel. Metoden till ett arbete med diskursanalys är beroende av teorin, d.v.s. det finns givna premisser av bl.a. ontologisk och epistemologisk karaktär för hur metoden till ett arbete med en diskursanalytisk teoretisk anknytning skall vara. Resultat: I vår analys framkommer det tydligt att eleverna reflekterar kring sina betyg på ett både ett nyanserat, träffsäkert och moget sätt. De skiftar mellan att både se sitt egen roll och sitt eget ansvar till att även kunna komma med saklig kritik mot både sig själva, lärare och skolan. Denna kritik är inte bara personkaraktär utan rör sig på en mer allmän pedagogisk och didaktiskt nivå. Vi menar att motivationen är oerhört central när man skall förklara våra respondenters åsikter kring deras IG-betyg. Motivationen har en väldigt stor påverkan på deras förmåga att ta eget ansvar, på uppkomsten av berget av uppgifter samt vad lärarens roll blir. Även om motivationen från början är bristande eller om den uppstår spelar den stor roll enligt våra elever och får stor påverkan.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback