Browsing by Author "Enderstein, Magnus"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item SJÄLVREGLERING I EN UPPKOPPLAD VÄRLD: En studie om självreglerat lärande och dess påverkan på elevers inlärning(2025-06-25) Enderstein, Magnus; Institutionen för tillämpad informationsteknologi; Department of Applied Information TechnologyDenna studie undersökte effekten av en lärarledd intervention om självreglerat lärande (SRL) och metakognitiva färdigheter på gymnasieelevers digitala fokus och distraktion. Med bakgrund i den ökande användningen av digitala enheter i klassrummet, utforskades hur elever beskrev sin fokusförmåga, vilka strategier de använde och hur interventionen påverkade deras lärande och koncentration. Studien baserades på Zimmermans SRL-modell och samlade in kvantitativ data (testresultat, skrivbeteende, fokusbortfall via Exam.net) samt kvalitativa data (elevanteckningar, självskattningar, fritextsvar). Resultaten visade att eleverna efter interventionen uppvisade ett mer gynnsamt arbetsbeteende, inklusive förändrat skrivbeteende med mer textredigering (vilket indikerar ökad metakognitiv aktivitet) och färre digitala fokusbortfall, vilket tyder på förbättrad koncentration. En analys av skrivhastighet visade också ett mer samlat arbetstempo. Fritextsvaren bekräftade en ökad metakognitiv medvetenhet om koncentration och strategianvändning. Slutsatsen är att även en kort lärarledd intervention om självreglerat lärande kan ha en positiv effekt på elevers självreglering i digitala arbetsmiljöer. Studien bidrar med praktiknära kunskaper och föreslår att undervisning om fokus och metakognitiva strategier kan stärka elevers uppmärksamhet och beteende i uppkopplade lärmiljöer. Metodiken kan användas för att utveckla SRL i klassrummet, och framtida forskning kan inkludera mer omfattande interventioner och utforska AI:s roll för att stödja elevers självreglering.