Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Ericsson, Carola"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Situationsanpassat lärande, patienters behov av kunskap vid inflammatorisk tarmsjukdom
    (2021-03-04) Ericsson, Carola; Johansson, Lena; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
    Bakgrund: Att diagnosticeras med en kronisk sjukdom som inflammatorisk tarmsjukdom(IBD) innebär en förändring i flera dimensioner av livet. Det kan vara en fysisk förändring på grund av exempelvis operationsärr eller stomi med förändrad kroppsuppfattning eller den påverkan ett skov ger. Det kan handla om psykisk påverkan när patienten inte känner igen sig eller inte känner sig normal. Det kan handla om oro för komplikationer, tankar om framtiden eller att träffa en partner. Hur sjukdomen kommer att påverka möjligheten till att genomföra utbildning och yrkesarbete. För att hantera en kronisk diagnos som IBD, klara av att genomföra undersökningar och behandlingar behövs kunskap vilket för patienter med IBD innebär ett livslångt lärande. Syfte: Syftet är att undersöka förutsättningar för lärande och vilken kunskap patienter med IBD efterfrågar för att kunna hantera sin sjukdom. Metod: Litteraturöversikt med syntes av resultatet i kvalitativa studier. Resultat: Uppsatsen har visat att patienter med IBD har behov av situationsanpassat lärande när de är mottagliga för ny kunskap. Först därefter kan det kunskapsbaserade samt erfarenhetsbaserade lärandet ta vid och där patienten kan utveckla sina kunskaper för att bättre kunna hantera sin sjukdom. Slutsats: Uppsatsen har visat att situationsanpassat lärande är väsentligt och får ses som en förutsättning för att patienter med IBD ska kunna tillägna sig ny kunskap.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback