Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Eriksson, Mikael"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Får bemanningsanställda plats på lagret?
    (2011-08-30) Edgren, Felix; Eriksson, Mikael; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Denna studie undersöker bemanningsanställdas integration inom lagerverksamhet. Tyngdpunkten ligger på att öka kunskapen kring vilka faktorer som påverkar hur bemanningsanställda integreras i tjänsteköpande företag samt fördjupa förståelsen för vilka möjligheter dessa företag har att öka integrationen på ett kostnadseffektivt sätt. Studien närmar sig problemområdet genom att undersöka hur bemanningsanställda inom lagersektorn upplever de faktorer som påverkat integrationen samt deras åsikter om dessa faktorer. Studiens teoretiska referensram baseras på teorier kring organisering, HRM samt sociala och legala begränsningar. Det empiriska materialet baseras på kvalitativa intervjuer. Det huvudsakliga resultatet är att vi kunde se tydliga tendenser ur flera olika aspekter på att kundföretagen har verkliga bekymmer att integrera de bemanningsanställda i den egna verksamheten. Mest uppseendeväckande kanske var att kundföretagen själva bar ansvaret för många av problemen, men att kundföretagen ensamma eller tillsammans med bemanningsföretagen kan ha möjlighet att minska dessa motsättningar genom att aktivt arbeta för en mer integrationsvänlig miljö. // This study examines staffing employee integration in warehouse operations. The emphasis is on increasing knowledge about the factors that affect how staffing employees integrate into the service purchasing companies as well as deepening the understanding of the opportunities these companies have to increase integration in a cost effective manner. The study approaches the problem, by looking at how staffing employees in the warehouse sector is experiencing the factors affecting the integration and their views on these factors. The theoretical framework is based on theories of organization, HRM, social and legal constraints. The empirical data is based on qualitative interviews. The main result is that we could see clear trends from several different aspects, that the client companies have real concerns with integration of staffing employees in their own operations. The most striking findings were that the client companies themselves were responsible for many of the problems, but the service purchasing companies may be able to reduce these conflicts by actively promoting a more integration-friendly environment, alone or together with the staffing agencies.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Förbättringsarbete och hur det påverkar medarbetare -En fallstudie av IKEA Bäckebol
    (2010-08-25) Eriksson, Mikael; Fogelström, Fredrik; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund och problemdiskussion: IKEA har en uttalad vision att alltid vilja bli bättre. Företaget använder sig av förbättringsarbete men arbetar inte efter någon specifik förbättringsmetod. Trots detta faktum har IKEA varit mycket framgångsrika. Förbättringsarbete påverkar så gott som samtliga i en verksamhet där inställning och engagemang hos medarbetare till sättet att arbeta med förbättringar har stor betydelse för hur väl förbättringsarbetet fungerar. Denna studie kommer att behandla följande forskningsfrågor: Hur ser förbättringsarbetet ut på IKEA Bäckebol som tillämpar förbättringsarbete men som inte har någon utvald metod för förbättringsarbetet? Hur påverkas medarbetarna på IKEA Bäckebol av förbättringsarbetet i det dagliga arbetet? Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka och identifiera hur IKEA Bäckebol tillämpar förbättringsarbete samt att jämföra deras arbetssätt med utarbetade metoder som är etablerade inom området. Syftet med uppsatsen är dessutom att undersöka hur medarbetare upplever att förbättringsarbetet fungerar samt hur det påverkar medarbetarnas dagliga arbete. Metod: För att kunna besvara uppsatsens två forskningsfrågor har en kvalitativ undersökning på IKEA Bäckebol gjorts. Denna undersökning gjordes genom djupintervjuer med två medarbetare på chefsposition samt med fyra medarbetare. Djupintervjuerna med cheferna är gjorda för att besvara den första forskningsfrågan medan djupintervjuerna med medarbetarna ska besvara den andra forskningsfrågan. Resultat och slutsatser: Studien visar att IKEA Bäckebol har ett förbättringsarbete som nästan helt skiljer sig från det processförnyande synsätt som metoden BPR innebär. Förbättringsarbetet kan istället jämföras med olika delar av de metoder som tillämpar ständiga förbättringar, TQM, Kaizen och Lean. Medarbetarna är generellt nöjda med hur förbättringsarbetet ser ut på IKEA Bäckebol. Det finns dock vissa brister i de informationssystem som används och en avsaknad av tydlighet gällande rutiner och implementering av små vardagliga förbättringar. Studien visar även att medarbetarna är av uppfattningen att förbättringsarbetet skulle underlättas och förbättras om mer tid gavs åt det. Uppsatsen innehåller slutligen en rekommendation till IKEA Bäckebol om att införa en handlingsplan som tydligt kommunicerar hur förbättringsarbetet ska gå tillväga.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback