Browsing by Author "Eriksson, Stina"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Att läsa med glädje - en intervjustudie av åtta pedagogers arbete med barn och läsning(2009) Gustafsson, Karin; Eriksson, Stina; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning: Syfte och frågeställningar Uppsatsens syfte är att belysa hur pedagoger arbetar för att skapa och behålla läslust hos barn i de yngre åldrarna. Frågeställningarna är: Hur resonerar pedagoger om läslust? Hur kan pedagoger främja läslust hos barn i de yngre åldrarna? Metod Detta är en kvalitativ intervjustudie med åtta pedagoger verksamma inom förskola och skola. Utifrån deras subjektiva svar av sina erfarenheter kring det pedagogiska arbetet med barn och läsning söks svar på hur läslust kan främjas hos barn i de yngre åldrarna samt hur dessa pedagoger resonerar kring läslust. Analysen har genomförts genom läsning av det transkriberade intervjumaterialet. Rapporten är skriven utifrån ett sociokulturellt perspektiv och stöder sig på tidigare forskning i ämnet samt erfarenheter från vår verksamhetsförlagda utbildning. Resultat Studien visar att läslust kan uppstå då barn får tid till att läsa och då pedagoger utgår ifrån barns erfarenhetsvärld i arbetet med läsning. Ytterligare en viktig faktor är samtal och reflektion kring texter. Samtliga tillfrågade pedagoger i studien anser att läsning är viktigt för barn och att läslust innebär att barn känner glädje inför att läsa, att de läser mycket och av eget intresse. Relevans för läraryrket Läslust är betydelsefullt för människan därför att läsning berikar våra liv och vidgar våra perspektiv på världen. Läsförmågan utvecklas genom läsning och därmed är det viktigt att ha läslust även för detta ändamål. Vår målsättning är att studien ska utgöra ett bidrag till utbildningsvetenskaplig forskning och vår förhoppning är att studien kan leda till en ökad medvetenhet om vikten av att barn finner glädje i sin läsning.Item Identitetsutveckling och delaktighetsprocesser med stöd av internet -En beskrivande litteraturstudie om tonåringar med hörselnedsättning(2015-07-02) Gustavsson, Sofie; Eriksson, Stina; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and PhysiologyEn hörselnedsättning kan ha en inverkan på identitetsutvecklingen och delaktighet hos tonåringar. För att förstå tonåringar med hörselnedsättning i det moderna samhället är det av stor vikt att undersöka hur identitets- och delaktighetsprocesser sker på nya arenor, såsom internet. Syfte: Syftet är att undersöka vad forskning visat gällande identitetsutveckling hos tonåringar med hörselnedsättning och om sociala processer på internet kan inverka på delaktigheten hos denna grupp. Metod: En litteraturstudie görs för att få en sammanfattande bild av forskning kring delaktighetsprocesser och identitetsutveckling hos tonåringar med hörselnedsättning. Materialet består av artiklar publicerade mellan 1995-2015. Resultat: Resultatet visar att tonåringar verkar ha behov av att pröva sin identitet mot sin omgivning. Kommunikationssätt mellan tonåring och miljö, samt negativa eller positiva upplevelser kring hörselnedsättningen verkar påverka tonåringens identitet. Internet kan ge ökad delaktighet genom tillgång till information, att hålla kontakt med familj/vänner och underlätta kommunikationen för tonåringar med hörselnedsättning. Konklusion: Identitetsutveckling verkar ske utifrån tonåringens omgivning. Internet ser ut att kunna fungera som ett verktyg för ökad delaktighet; även om internet även kan utgöra risk.Item Kostchefers coachande ledarroll(2014-06-25) Eriksson, Stina; Forsebo, Kerstin; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapCoaching har blivit populärt i samhället och används idag allt mer inom ledarskap, men är fortfarande ett relativt outforskat område. Coaching är en kommunikationsteknik där aktivt lyssnande och kraftfulla frågor används. Det bygger på individutveckling, lärande och prestationsökning samt måluppfyllelse. Syftet med studien är att ta reda på kostchefers uppfattning om en coachande ledarskapsroll inom måltidsservice. Huruvida coaching används av kostchefer i den offentliga måltidsservicen är av intresse för vår kommande yrkesroll. Studien är kvalitativ och intervjuer har valts som metod för att personliga kontakter med respondenterna önskades. En kvalitativ studie går in på djupet och beskriver hur, vad och varför saker är som de är och tolkas utifrån dess sammanhang. I resultatet framkommer det att respondenterna anser sig ha ett coachandeledarskap men inte till 100 procent. Enlig respondenterna bygger det coachandeledarskapet på lyssna, stötta, delegera, peppa, feedback, nytänkande, problemlösning, eget ansvar, finnas där för medarbetaren, pusha och få medarbetaren att växa.