Browsing by Author "Eriksson, Susanne"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Lust att lära. En studie av gymnasieelevers levda erfarenheter av vad som främjar motivationen att lära(2014-04-03) Berg, Hanna; Eriksson, Susanne; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSyfte: Syftet med studien är att utifrån några gymnasieelevers levda erfarenheter undersöka hur motivationen att lära främjas i skolan. Studien utgår från följande tre frågeställningar: Hur erfar gymnasieeleverna undervisningens utformande som väsentlig för främjandet av motivationen att lära? Hur och på vilket sätt erfar gymnasieeleverna att personer runtomkring dem har betydelse för motivationen att lära? Hur erfar eleverna sina egna möjligheter att främja motivationen att lära i skolan? Teori: Till grund för studien ligger den fenomenologiska livsvärldsansatsen. Syftet är att fånga elevers levda erfarenheter vad gäller fenomenet motivation och vad som främjar den. Livsvärlden är den värld vi enligt Bengtsson (2005) lever våra liv i. Ansatsen kännetecknas av ett fokus på att försöka ta reda på människors unika erfarenheter av saker. Metod: För att ta del av någons livsvärld föll det naturliga valet av metod på intervjun. Metoden utgörs av den halvstrukturerade livsvärldsintervjun. En intervjuguide användes med exempelfrågor sorterade under centrala teman som svarade upp mot uppsatsens syfte. Tolkningsarbetet av intervjuerna baserades på hermeneutiken där pendlandet mellan delarna och helheten spelar en viktig roll. Hänsyn har i tolkningen också tagits till vår förförståelse. Tolkningen har underlättats av att studien genomförts av två författare som kontinuerligt och på olika sätt synliggjort förförståelsen för varandra. Resultat: Resultatet visar på den stora betydelsen av variation i undervisningssammanhang. Även en närmre relation till vuxna personer verkar vara av mycket stor vikt för intervjupersonerna vad gäller främjandet av motivationen att lära. De framhåller till exempel sambandet mellan den engagerade pedagogen och den engagerade eleven. Resultatet visar också på att intervjupersonerna önskar större meningsfullhet och mer verklighetsförankring i skolan för att öka motivationen att lära. Intervjupersonernas egen roll i motivationsfrämjandet anser de sig också spela en stor roll. Det är enligt dem själva till stor del ansvariga för sitt engagemang i skolan.Item Studies on nutrition, body composition and bone mineralization in healthy 8-yr-olds in an urban Swedish community(2009-09-30T13:00:22Z) Eriksson, SusanneBackground: The incidence of welfare diseases including overweight in childhood is increasing worldwide. The results from a study of healthy pre-school children showed that in a population with well educated parents 17% of the children were overweight or obese at the age of 4 years. Gender differences in metabolic profiles and correlations between food intake and anthropometry motivated a follow-up study at the age of 8 years. Aim: The aim of the study was to investigate nutritional intake, bone mineralization and metabolic markers in a group of healthy 8-year-olds and relate these parameters to body composition, growth, socio-economic variables, physical activity and health. Subjects & Methods: Ninety-two, previously examined children, accepted participation and an additional 28 children were included. A 24-hour dietary recall was performed. Questionnaires on food choice, health, physical activity and socioeconomic variables were used. Anthropometry was measured and bone mineralization and body composition were assessed by dual energy x-ray absorptiometry. Blood samples were obtained for analysis of metabolic markers. Results: The population was representative of that in Sweden except that more parents held a university degree. Seventeen % of the children were overweight. Glucose, HOMA-index and leptin differed by gender despite no difference in anthropometry. Leptin was the best marker for overweight. Serum concentration of vitamin D was low (<75 nmol/L) in 62% of the children. Food choice was similar to that at 4 years of age suggesting that food habits were established at an early age. Children who consumed fat fish once a week or more had higher concentrations of n-3 serum phospholipid fatty acids and a lower n-6/n-3 ratio. Intake of saturated fat was negatively associated to anthropometry and children who consumed full fat milk regularly had a lower BMI compared to those who seldom or never drank milk. With the exception for the intake of milk and soft drinks no socioeconomic influences were seen on the children’s nutritional intake. Bone mass differed by gender and weight and larger bones were found in boys and overweight children. Physical activity was associated with the bone mass in the hip of both boys and girls. Serum phospholipid fatty acid pattern was associated with bone mineralization. Conclusions: BMI correlated strongly to fat mass and leptin was the best marker of overweight and fat mass in 8-year-olds. Food choice was similar to that at 4 years of age. An intake of fat fish once a week was associated with higher serum concentrations of n-3 fatty acids. Saturated fat and intake of full fat milk were inversely associated with BMI. Serum phospholipid fatty acids were associated with bone mineralisation. The results for metabolic markers may provide preliminary reference intervals in healthy children.