Browsing by Author "Facht, Ulrika"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item AD WARS Digital Challenges for Ad-Financed News Media in the Nordic Countries(Nordicom, 2017-05) Ohlsson, Jonas; Facht, Ulrika; NordicomDigitalisation has changed how we communicate with one another, how we search for information, how we use media and, not least, how media are financed. This report focuses on media financing, specifically the portion of financing that comes from advertisers. Global companies such as Google and Facebook are increasingly chal¬lenging domestic media companies’ position in their national advertising markets. The growing influence of foreign advertising platforms is an expression of a more far-reaching transformation that encompasses both audience and advertisers and is being propelled by technological developments in the media area. This book presents an analysis of how the digitalisation of the advertising market has impacted the business model of Nordic news media companies. As the competition for the advertising investments has been increasing, many media companies have been forced to see their ad revenues decline, in some cases dramatically. Is the financing model that has supported Nordic commercial news jour¬nalism for at least 150 years breaking up? Or are there differences between the Nordic countries that mean the situation is different in different places and in different media?Item Mediebarometern 2018(Nordicom, 2019-05-29) Ohlsson, Jonas; Björkqvist Hellingwerf, Karin; Facht, Ulrika; Ohlsson, Jonas; NordicomMediebarometern belyser människors konsumtion av alla slags medier en genomsnittlig dag, oavsett distributionsteknik. Syftet var redan från starten att beskriva tendenser och förändringar i människors mediekonsumtion över tid, snarare än att fokusera nivåer enskilda år. Undersökningen genomfördes första gången 1979 och har sedan dess genomförts varje år. Den översiktspublikation som nu utges är alltså den 40e i ordningen, vilket gör Mediebarometern till en unik tidsserie.Item MedieSverige 2019(Nordicom, 2019-02) Facht, Ulrika; Ohlsson, Jonas; NordicomStrukturen på den svenska medieutvecklingen växer fram i ett nära samspel med det omgivande samhället. De sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska landskapen formar – och formas av – medielandskapet i en ständigt pågående process. I MedieSverige 2019 ges en aktuell och bred översikt över dagens svenska medielandskap. Genom att först belysa utvecklingen på de medieteknologiska och mediepolitiska områdena i Sverige, går rapporten vidare till att redovisa utvecklingen på publik- och reklammarknaderna, för att avslutningsvis beskriva den svenska mediestrukturen.Item MedieSverige 2021(Nordicom, Göteborgs universitet, 2021-03) Facht, Ulrika; Ohlsson, Jonas; Nordicom, Göteborgs universitetStrukturen för medierna och marknaden för dem utvecklas i ett nära samspel med det omgivande samhället. De sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska landskapen formar – och formas av – medielandskapet i en ständigt pågående process. I MedieSverige 2021 får läsaren en aktuell och bred översikt över dagens svenska medielandskap. Genom att först belysa utvecklingen på de medieteknologiska och mediepolitiska områdena i Sverige, går rapporten vidare till att redovisa utvecklingen på publik- och reklammarknaderna, för att avslutningsvis beskriva den svenska mediestrukturen. MedieSverige 2021 bygger på ett rikt datamaterial från en rad olika källor. Rapporten riktar sig till studenter, lärare, forskare, journalister, beslutsfattare och alla andra som vill lära sig mer om utvecklingen på den svenska mediemarknaden. Den första utgåvan av rapportserien MedieSverige utkom för över 30 år sedan. MedieSverige 2021 utgör den fjortonde volymen i serien. Rapporten är skriven av Ulrika Facht och Jonas Ohlsson vid Nordicom, Göteborgs universitet.