Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Farzin, Ali"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Google - En företagsanalys
    (2011-02-03) Bengtsson, Andreas; Farzin, Ali; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund och problem: I och med Internets genombrott, har nya möjligheter öppnats för dess användare. Fenomen såsom Google, har medfört nya sätt att söka efter information. Googles dominanta ställning på internet medför även en kontroll över den information som presenteras för användaren. Vidare har nyckelpersoner inom företaget ett kontaktnät på politisk toppnivå i USA. I detta avseende kan Google ses som ett unikt företag som skiljer sig från traditionella företag. Den övergripande frågan är därmed; Vad är Google för typ av företag? Syfte: Fallstudiens syfte är att genomföra en företagsanalys på Google, för att få en större förståelse över Google samt vilka faktorer som bidrar till företagets framgång. Avgränsningar: Fallstudiens analys är begränsad mellan åren 2005 till 2009, med anledning av att ge en aktuell bild av Google. Vidare är konkurrentanalyser begränsade till att endast undersöka finans och sökmotor. Fallstudien bygger uteslutande på sekundärdata, vilket vi anser innehar tillräcklig tillförlitlighet för undersökningens syfte. Metod: Uppsatsen har ett hermeneutiskt förhållningssätt och utnyttjar både en kvantitativ och kvalitativ metod. Insamlad information består enbart av sekundärdata, vilket innefattar böcker, årsredovisningar samt relevanta hemsidor. Slutsats: Google är ett speciellt företag som skiljer sig från mängden. Företaget innehar en större innebörd, vilket främst förklaras av företagets betydelse för USA. Vidare finns det individer och företag som är beroende av Google. Förslag till fortsatt forskning: Google har på senare tid etablerat sig på nya marknader, bland annat genom lanseringen av det mobila operativsystemet Android. En vidareutveckling över drivkraften bakom detta och hur det ska ge lönsamhet för fortsatt tillväxt, är ett intressant forskningsområde. Vidare kan en undersökning göras kring internetanvändare, vilken betydelse de har för företag såsom Google och Facebook, och hur företagen ska behålla dem.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback