Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Forsberg, Erika"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Koncentrationssvårigheter och social kompetens i förskolan. Svårigheter eller möjligheter?
    (2009) Forsberg, Erika; Morisbak, Trine; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen
    Problemformuleringar • Hur arbetar och förhåller sig de utvalda pedagogerna till barn som har koncentrationssvårigheter för att dessa skall utveckla social kompetens? • Om och på vilket sätt kan barn med koncentrationssvårigheter stödjas i att utveckla social kompetens? Teorier Till vår undersökning har vi använt oss av det sociokulturella perspektivet och fenomenografin, eftersom det var de lämpligaste teorierna för vårt syfte. Metod Vi har gjort en undersökning i form av en kvalitativ intervjustudie, med sex intervjuade pedagoger, varav en är utbildad specialpedagog, en är utbildad till lärare och de övriga är förskollärare, alla verksamma inom förskolan. Resultat Resultaten visade att pedagogerna till trots för visat engagemang inte alltid nått upp till vad styrdokument och forskningsresultat föreskriver i arbetet för att stödja barn med koncentrationssvårigheter i att utveckla social kompetens. Men att den person som var utbildad till specialpedagog i mycket större utsträckning hade god insikt i läroplanen för förskolans innehåll och intentioner. Detta resultat innebär att det vore av godo om personalen inom förskoleverksamheten i större utsträckning får vidareutbildning inom detta

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback