Browsing by Author "Forsman, Lisa"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Förskollärares syn på bildstöd för inkludering i förskolan.(2024-12-03) Robertsson, Lova; Forsman, Lisa; Lindroos, Selma; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeVår studie undersöker hur förskollärare upplever arbetet med bildstöd i förskolans verksamhet. Läroplanen för förskolan (2018) lyfter förskolans ansvar att stimulera barns förmåga samt intresse att kommunicera på ett varierat sätt. Vidare lyfts förskolans ansvar i Läroplanen för förskolan (2018) att inkludera alla barn, främja samspel i barngruppen samt erbjuda särskilt stöd för barn i behov. Detta kan uppnås med bildstöd som hjälpmedel, som definieras av Specialpedagogiska skolmyndigheten (2024) som ett kommunikationsstöd inom AKK och består av visuellt stöd, där bilder används för att förtydliga något (Specialpedagogiska skolmyndigheten, 2023). Våra forskningsfrågor syftar på att undersöka hur förskollärare upplever att bildstöd kan vara ett hjälpmedel för att inkludera barn med språksvårigheter i verksamheten, vilka utmaningar som upplevs för att genomföra arbetet och vilken effekt förskollärare upplever att bildstöd har på den enskilda individen och barngruppen. Vi har utifrån en kvalitativ ansats med en fenomenografisk utgångspunkt intervjuat totalt nio verksamma förskollärare i Sverige som använder bildstöd. Resultatet i studien framställs i utfallsrum och visar att samtliga förskollärare ställer sig positiva till bildstöd som hjälpmedel för barns språk - och kommunikationsutveckling för alla barn och för att inkludera barn med språksvårigheter i verksamheten. Vidare identifierar förskollärarna flertalet utmaningar med arbetet med bildstöd, där vissa lyfter exempelvis ett gemensamt förhållningssätt, eventuella missförstånd, urval av bildstöd som framställs, tid, resurser, huruvida förskollärarna upplever att barnen faktiskt blir inkluderade samt brist på intresse från barnen som aspekter. Slutligen visar även resultatet att förskollärare upplever att användningen av bildstöd har positiv effekt på den enskilda individen och barngruppen genom att barn får möjlighet att bli inkluderade, bli mer självständiga samt att det skapar lugn och ett gott samspel i barngruppen.