Browsing by Author "Fransson, Helene"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Fritidshemmet som en tvångstidsverksamhet? En kvalitativ studie om barns berättelser om fritid.(2022-03-17) Fransson, Helene; Berger, Elina; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeExamensarbetets syfte är att studera hur barn dels talar om fritid och dels talar om fritidshemmet som plats och tidrum. En central tankegång i denna uppsats är att diskursen skapar möjliga eller omöjliga handlingar, omslutna av styrning och maktförhållanden. För att uppnå syftet med denna uppsats vill vi besvara följande frågeställningar: • Hur talar barn om fritid? • Hur talar barn om fritidshemmet som plats och tidrum? Vi har genom fem intervjuer med sammanlagt tio barn besvarat ovanstående syfte och frågeställningar och problematiserat fritidshemmet som tidrum i vad vi tolkar det som, en tvångtidsverksamhet. I val av metod, teori och analys har vi valt att utgå från Foucaults diskursbegrepp, detta med inspiration från Laclau och Mouffe i analysdelen. I studien har vi kommit fram till att barnen talar om fritid utifrån fritid som frihetlighet, fritid som tid för aktivitet(er) och fritid som “inte vardag”. Fritidsdiskursen skapar här möjligheter att prata om fritid utifrån dessa perspektiv. I studien har vi också kommit fram till att barn talar om fritidshemmet som plats och tidrum som fritidshemmet i relation till fri( )tid och fritidshemmet i relation till hemmet. Då som villkorad, aktivitets- och regelstyrd. Fritidshemsdiskursen är här mer likriktad i (o)möjliga sätt att (inte) tala om fritidshemmet. Sammanfattningsvis vill vi undersöka vad som är möjligt att uttrycka och inte inom ramen av (fritidshems)diskursen.Item FULL SERVICE COMMUNITY SCHOOLS - En litteraturöversikt om att organisera (vissa) barns och ungas tid mot anställningsbarhet(2021-09-24) Fransson, Helene; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeDet övergripande syftet med litteraturöversikten är att studera vilket problem den tidigare forskningen ser Full Service Community Schools (FSCS) som en lösning på. I både Europa och USA är FSCS en vanlig modell för samverkansprojekt mellan skola och offentliga, privata och idéburna organisationer. Under senare år har denna typ av modell börjat användas mer frekvent i socialt utsatta områden i Sverige. Detta som en lösning på de sociala problem områdena förknippas med. I analysen av den tidigare forskningen har ett poststrukturalistiskt perspektiv med utgångspunkt i Bacchi och Foucault applicerats, analysen som ligger till grund för resultatet baseras således på den narrativa litteraturöversiktens forskningstradition. Urvalet som ligger till grund för litteraturöversiktens inkluderade studier är däremot baserat på den systematiska litteraturöversiktens metodik. Övergripande visar resultatet på att syftet med FSCS är att producera anställningsbara individer. Genom att rikta elevers och vårdnadshavares fritid in i skolans tidsram används fritiden som en tid för utveckling av kompetenser riktade mot att bli anställningsbar. I skenet av den frivillighet och frihetlighet modellen ger sken av att förespråka fostras elever och vårdnadshavare in i en arbetskultur genom helhetliga insatser i form av aktiviteter, program och volontärarbete vid skolan.