Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Fredstam, Helen"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    ”Alltså det är jättesvårt att sätta ord på det” - En intervjustudie om teaterelevers förhållande till betyg i gestaltning
    (2024-06-20) Fredstam, Helen; University of Gothenburg/Academy of Music and Drama; Göteborgs universitet/Högskolan för Scen och Musik
    Denna studie syftar till att undersöka hur elever förstår och upplever betygsättning av scenisk gestaltning. Studien är genomförd med semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sex elever på det estetiska programmet, inriktning teater. De teoretiska utgångspunkterna för studien är den didaktiska triangeln, elevförutsättningar, samt begreppet tyst kunskap. Resultatet visar på att eleverna har en god förståelse för betygskriterierna, men trots det beskriver de kriterierna som förvirrande. De ser upplevelsen av betygsättning i teater som unik jämfört med många andra ämnen, detta på grund av att teater är ett ämne som känns personligt, samt att de upplever bedömning från många aktörer samtidigt när de gestaltar (publiken, läraren, sig själva och varandra). Slutligen tyder resultatet på att elever har ett gott förtroende för lärarens bedömningsuppdrag, men att de vill ha mer information från läraren om hur betyget sätts och vad betygskriterierna innebär. Som slutsats lyfts vikten av att skapa ett gemensamt språk teaterlärare och elever kan använda för att förstå varandra kring betyg i scenisk gestaltning på ett produktivt sätt.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Subjektiv summativ bedömning
    (2024-09-16) Fredstam, Helen; Pollack, Emma; University of Gothenburg/Academy of Music and Drama; Göteborgs universitet/Högskolan för Scen och Musik
    Denna litteraturstudie syftar till att kartlägga vad forskning säger om teaterlärares bedömningspraktik gällande summativ bedömning av skådespelande gestaltande förmåga. Utgångspunkten är dagens fokus på kvalitetsmätning av skolan i relation till subjektiviteten i teaterämnets bedömningspraktik. Studierna som analyseras i resultatet behandlar data från skolor i Australien, USA, Nya Zeeland, Taiwan, Sverige, Kanada, Jamaica och Norge. De valda studierna tematiseras i fyra steg som ingår i processen av en bedömning. Resultatet av litteraturöversikten påvisar många likheter i hur bedömningsuppgifter i teaterämnet är utformade. Vi upptäcker även att sambedömning är en frekvent använd bedömningspraktik och att betygskriterier ofta har liknande utformning i olika länder. Flera av studierna vittnar om en kultur av centraliserade tester i skådespelande gestaltning. Vi drar slutsatsen att samhällets fokus på mätbarhet spelar roll för nuvarande och framtida bedömningspraktiker inom teaterundervisning.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback