Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Frosth Hertzberg, Carolina"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Uppenbarligen har storleken betydelse -En studie av frivilliga upplysningars påverkan på kostnad för kapital
    (2012-08-06) Frosth Hertzberg, Carolina; Tångeberg, Johanna; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Bakgrund och problem: Forskning kring hur informationsutgivning påverkar ett bolags kostnad för kapital är mycket omfattande och relationen mellan mängden lämnade upplysningar och dess koppling till kostnad för kapital beskrivs som ett av de “fundamentala sambanden” inom redovisning och finans (Leuz & Schrand, 2009). Sambandet har bland annat undersökts av Botosan (1997), som fann ett negativt samband mellan kapitalkostnad och upplysningsnivå i årsredovisningar. Botosan och Harris (2000) beskriver hur investerare på kapitalmarknaden drar nytta av kvartalsrapporter och vi finner det därför intressant att undersöka både årsredovisningar och kvartalsrapporters påverkan på företagets kostnad för kapital. Syfte och Avgränsningar: Vi ämnar besvara vår forskningsfråga med utgångspunkt från Botosans (1997) studie och hennes valda variabler för mätning av upplysningsnivå. Studien undersöker årsredovisningar för 2010 och kvartalsrapporter för Q3 2011. 2010 valdes för årsredovisningar då inte samtliga rapporter för 2011 publicerats vid studiens uppstartande. Urvalet är begränsat till segmentet Industrials på Nasdaq OMX Stockholmsbörsen. Metod: Vi har utifrån Botosans (1997) variabler studerat upplysningsnivå i årsredovisningar och kvartalsrapporter. Mängden upplysningar har sedan satts i relation till kapitalkostnad och företagets storlek. Datan har därefter tolkats med hjälp av korrelations- och regressionsanalyser. Resultat och slutsatser: Vi fann en stark negativ korrelation mellan mängd upplysningar lämnade i årsredovisning och företagets kostnad för kapital. En signifikant positiv korrelation påträffades mellan mängd lämnade upplysningar i kvartalsrapport och kostnad för kapital, vilket motsäger en stor del av tidigare forskning på området. Dock kunde inga samband för upplysningsmängd i årsredovisning respektive kvartalsrapport signifikant påvisas i regressionsmodellerna. Förslag till fortsatt forskning: Vår studie jämför endast upplysningsnivå i årsredovisningar och kvartalsrapporter med kapitalkostnad. Det vore intressant att studera hur företag använder internet och andra informationskanaler för att lämna frivilliga upplysningar och om dessa kanaler påverkar kostnaden för kapital. Det skulle även vara intressant att göra en studie liknande vår, på alla segment på Nasdaq OMX Stockholmsbörsen för att se om några generella slutsatser kan dras, alternativt att göra en mer global jämförelse. Nyckelord: Frivilliga upplysningar, kostnad för kapital, Botosan, informationsasymmetri
  • No Thumbnail Available
    Item
    What Goes Around Comes Around. Factors Motivating Chinese Employees in Scandinavian Multinational Companies
    (2011-08-30) Frosth Hertzberg, Carolina; Wennerholm Ericson, Astrid; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Due to China‟s economic development and potential, the nation is of great significance to Scandinavian countries. With foreign direct investments steadily increasing in China, connections are strengthened and a deeper integration, affecting both societies, is realized. Our thesis strives to explain part of the complexity regarding cross cultural management; how a workforce can be successfully motivated. Our purpose is to investigate what Chinese office workers consider as satisfying and motivating, and if the Scandinavian business culture, characterized as open and non-hierarchical, is appreciated by Chinese employees. The empirical data is collected through qualitative interviews using the research conducted by Frederick Herzberg et al. (1968, 1974, and 1993) and Geert Hofstede (1983, 1991, and 2001) as a base. Our empirical findings amongst employees occupying both managerial and non-managerial positions at two companies within the apparel business describe a more modern Chinese worker, colored by the turbulent history of China, yet increasingly influenced by the West. The outcome suggests that achievement, growth and salary are seen as the most significant factors generating satisfaction among the Chinese workers. It is also indicated that titles, and therefore promotion, are of importance when wanting to create long-term satisfaction at work. The Scandinavian company culture inspires to achievement and personal development, but Chinese and Scandinavian mind-sets are described as diverse, which needs to be taken into consideration when cooperating across borders.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback