Browsing by Author "Gilbert, Jonas"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Digitala lärresurser i lärosätenas öppna arkiv. Slutrapport från OERIIR-projektet(2009) Lindholm, Jessica; Axdorph, Eric; Ericson, Kristina; Gilbert, Jonas; Hylén, Jan; Jonsson, Hanna; Olsson, Lena; Malmö högskola; Stockholms universitet; Göteborgs universitet; MetamatrixArbetet i projektet ”OER i öppna digitala arkiv” har utförts i samarbete mellan Göteborgs universitet, Högskolan i Borås, Malmö högskola, Stockholms universitet, Uppsala universitet och Metamatrix AB under perioden mars 2008 - april 2009. Projektet har finansierats av Kungl. Bibliotekets program OpenAccess.se. Vid sidan om denna slutrapport, har vi tidigare publicerat rapporten Kartläggning av produktion och användning av OER vid några svenska lärosäten. De frågeställningar vi har arbetat med är - Hur ser möjligheterna ut att i lärosätenas öppna arkiv för e-publicering av forskning och uppsatser, också rymma de lokalt producerade lärresurserna? - I vilken omfattning använder och producerar lärarna vid lärosätena fritt tillgängliga lärresurser (OER, Open Educational Resources) idag? Vi har velat belysa dessa frågeställningar genom att ta fram unika empirisk data från de deltagande lärosätena.Item DSpace Federation 2nd User Group Meeting(Svenskt Resurscentrum för vetenskaplig kommunikation, 2005-09-01) Gilbert, JonasItem Stöd för forskning och utbildning: lärosätesbiblioteken i Sverige(Acta Universitatis Gothoburgensis, 2024-08) Gilbert, Jonas; Michnik, KatarinaBiblioteken vid de svenska universiteten och högskolorna representerar ett lika mångskiftande och brett spektrum som lärosätena själva. Ett bibliotek vid ett traditionsrikt bredduniversitet skiljer sig på många sätt från biblioteket vid en specialiserad högskola. Men dessa skillnader till trots är det samma behov av stöd i kärnverksamheterna som biblioteken arbetar med att bemöta. I Stöd för forskning och utbildning: lärosätesbiblioteken i Sverige samlas texter som beskriver både skillnaden mellan olika lärosätesbibliotek och de gemensamma utmaningar som biblioteken möter, inte minst genom de förändringar som digitaliseringen och omställningen till öppen vetenskap medför för forskning och högre utbildning. Även frågor om hur lärosätenas bibliotek ingår i det allmänna biblioteksväsendet tillsammans med folk-, skol- och specialbibliotek tas upp i antologin. Författarna representerar en bred erfarenhet av verksamheten vid lärosätesbibliotek, både i roller som personal och ledning vid biblioteken och som användare i form av forskare.