Browsing by Author "Gisslevik, Emmalee"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Education for Sustainable Food Consumption in Home and Consumer Studies(2018-02-08) Gisslevik, EmmaleeEducation as a means to enable sustainable food consumption has gained increasing recognition as a vital means to decrease current burdens upon both natural resources and human health. In response, the Swedish compulsory school subject of home and consumer studies, which positions education about food as core content, has been revised to incorporate in its national syllabus a perspective of sustainable development since 2011. However, because sustainable development remains an ambiguous, contested concept with a range of definitions and interpretations, it is necessary to gain better understanding of what incorporating its perspective can entail in home and consumer studies, particularly regarding the core food-related content knowledge that it teaches. Building upon four papers, this thesis reports research guided by an interpretive and exploratory approach that involved analysing data from syllabuses, observations, recordings of in-class lessons and interviews with practising teachers. The results reveal two ways of understanding what incorporating a perspective of sustainable development can entail in home and consumer studies in Sweden. The first understanding proposes an enriched and unified practice in which the curriculum prioritises embodied forms of knowledge about healthy, ethical and resource-efficient food consumption by allowing a multi-relational, systems thinking approach while focusing a homemade meal practice. By contrast, the second understanding proposes a practice riddled with inconsistencies and contradictions in providing teaching and learning opportunities to attain the intended goals. This ultimately results in fragmented learning opportunities focused more on informed reasoning than on informed actions. Taken together, both understandings pose theoretical, conceptual and practical implications, both for home and consumer studies in particular and in education for sustainable food consumption in general.Item Matbudskap i rollspel(2012-10-04) Gisslevik, Emmalee; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapUngdomar befinner sig i en identitetsskapande process och lämnar barndomen med intryck, värderingar och vanor som sannolikt kommer att påverka dem även i vuxenlivet. De rör sig simultant mellan olika kulturer så som hemmet, skolan, vännerna, media samt andra fritidsrö-relser. Dessa arenor är alla ” kulturella kommunikatörer” som signalerar mängder av budskap och normer om mat och hälsa. Genom att studera vad ungdomarna själva uppfattar som nor-mer och budskap kan det hjälpa kostundervisare att förhålla sig till dessa. Syftet var att undersöka vilka budskap och normer om mat och hälsa som uppfattas av unga kvinnor och framträder i en rollspelssituation. Uppsatsen grundar sig på en fallstudie som genomfördes vid ett enskilt tillfälle med fyra unga kvinnor från en gymnasieskola i Göteborgs kommun. Studien har en tolkande forskningsansats med en datainsamlingsmetod som består av observationer och ljudinspelningar av en rollspelssituation. Budskapen som framträdde kan delas upp i två läger. På den ena sidan ses mat kopplat till ett nyttighetssträvande tänk baserat på kontroll och disciplin. På den andra ses mat förenat med njutning, nöje och välbefinnande. Mat talades främst i termer av matens huvudsakliga be-ståndsdelar, så som kolhydrater, fett och protein. De teoretiska värderingarna hos deltagarna ändrades under rollspelets akter, det var lättare för ungdomarna att se kroppen som något som kan kontrolleras när de inte var exponerade för själva maten. Vid exponeringen var det främst det kroppsliga, ”kroppens kraft”, som hade en framträdande roll vid val av mat. Massmedia och kvinnor beskrevs som de främsta kommunikatörerna av mat och hälsa.