Browsing by Author "Grundberg, Carl"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item En jämförande studie av implementeringen av Sarbanes Oxley i tre svenska företag(2006) Grundberg, Carl; Hemmings, Christoffer; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen; Göteborg University/Department of Business AdministrationBakgrund och problem: Som en följd av de senaste årens redovisningsskandaler instiftades år 2002 en ny lagstiftning i USA vid namn Sarbanes Oxley med syfte att förbättra företagens interna kontroll över den finansiella rapporteringen. Lagstiftningen omfattar även ett tiotal svenska företag vilket fått påföljden att dessa dragit på sig betydande kostnader i samband med arbetet med att förbättra den interna kontrollen. I Sverige är forskningen kring SOX knapp och några vetenskapligt grundade metoder för hur man bör gå tillväga med arbetet finns inte vilket innebär att företagen till stor del är utelämnade till egen forskning och revisionsbyråernas rekommendationer. Uppsatsen frågeställningar är därför ”vilka likheter och skillnader finns det mellan företagens sätt att implementera SOX 404?” och ”vilka faktorer anser företagen är viktiga för att lyckas med att implementera SOX 404?”. Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka, beskriva och jämföra hur företag har gått tillväga under implementeringen av SOX 404 med avseende på projektstyrning och implementeringens faser. Ett delsyfte syfte med uppsatsen är att lyfta fram några faktorer inom dessa områden som företagen anser viktiga för att lyckas med att implementera SOX 404. Avgränsningar: Fokus ligger i huvudsak på SOX sektion 404 som behandlar intern kontroll. Anledningen till detta är att det är denna del av SOX som gett upphov till merparten av de kostnader som förknippas med lagen. Metod: Kvalitativa intervjuer har genomförts med ett deskriptivt och explorativt syfte för ge oss en djupare förståelse för ämnet. Vidare använde vi oss av semistrukturerade intervjuer för att få så mycket information som möjligt. Resultat och slutdiskussion: Vi kom bland annat fram till att samtliga företag upplevt en viss besvikelse över revisorernas hjälp och att en mer riskbaserad utvärdering av processer hade varit önskvärd. Vidare upplever företagen att väl fungerande IT-system, en engagerad ledning, toppstyrning och snabb problemlösning utgör huvudfaktorer för att lyckas med en SOX 404-implementering. Förslag till fortsatt forskning: Det vore intressant att se om testningen bedöms olika beroende på vem som utför den. En studie där testningen av olika revisionsbyråer eller länder jämförs kan undersöka om det finns subjektiva inslag hur man bedömer kontrollerna vid testningen.Item Prestationsmätning i växande och stabila små och medelstora företag(2007-05-09T13:07:52Z) Grundberg, Carl; Ivarsson, Oskar; Nilsson, Andreas; Göteborg University/Department of Business AdministrationBakgrund och problem: Prestationsmätning har under de senaste decennierna varit ett hett debatterat område och kritik har framförts mot att förlita sig enbart på finansiella mått i sin styrning. Det har lett till ett skifte mot en mer balanserad prestationsmätning innehållande både finansiella och icke-finansiella mått, kallad integrerad prestationsmätning. Ett grundläggande problem är att endast en liten del av forskningen som bedrivits på området har varit fokuserad på små och medelstora företag. Syften: Syftet med denna studie är att beskriva tillämpningen av PM hos växande och stabila SMF. Denna beskrivning har vi för avsikt att jämföra med en teoretisk modell för integrerad PM för att åskådliggöra eventuella gap mellan teorin för integrerad PM och den praktiska tillämpningen. Ett delsyfte är att diskutera och utvärdera eventuella gap mellan teori och praktik utifrån de karaktärsdrag som är specifika för SMF. Metod: Genom kvalitativa intervjuer med ledningspersoner inom svenska små och medelstora företag skapade vi oss en bild utav hur de använder prestationsmätning. Denna bild ställdes mot en normativ teoretisk beskrivning utav prestationsmätning, varpå gap åskådliggjordes. Dessa gap diskuterades utifrån situationsteorier och typiska karaktärsdrag för små och medelstora företag. Resultat och slutsatser: Vi har identifierat en rad gap mellan den teoretiskt framställda idealbilden för integrerad prestationsmätning och den verkliga tillämpningen i svenska små och medelstora företag. Gemensamt för de stabila företagen och de företag som befunnit sig i tillväxt är att prestationsmätningen saknar en strategisk koppling, är förhållandevis statisk och till viss del obalanserad. Dessutom fann vi att tillväxtföretagen har en mer relevant prestationsmätning som i högre grad än i de stabila stimulerar till förbättring. Faktorer som visat sig kunna påverka prestationsmätningens egenskaper är externa krav, företagets storlek, tekniska hjälpmedel och företagets strategiska mognad. Förslag till fortsatt forskning: Det vore intressant att verifiera vår studie med en mer kvantitativ studie. Det skulle ge ett underlag för att bekräfta eller förkasta våra slutsatser. En annan intressant forskningsfråga är att gå in på djupet och undersöka huruvida de gap vi identifierat beror på att prestationsmätningen är outvecklad och bristfällig eller om den uppfyller de behov som finns för svenska små och medelstora företag.